Předmět objasňuje specifika výchovy a vzdělávání v předškolním období. Pozornost je věnována vývoji pojetí dětstv í, významu hry v předškolním věku, specifikům vzdělávacího procesu v mateřské škole, kategorizaci předškolních institucí, profesionalizaci učitelské profese, problematice školní připravenosti a návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnout základní orientaci v historickém vývoji předškolní výchovy a seznámit se současným pojetím vzdělávání dětí předškolního věku.
1. Předškolní pedagogika jako vědní disciplína.
2. Proměny výchovy předškolního dítěte. Předškolní výchova a předškolní vzdělávání.
3. Cíle, metody, obsah a podmínky předškolního vzdělávání. Vzdělávací program a kurikulum.
4. Systémy předškolní výchovy a vzdělávání. Současné zahraniční modely. Vzdělávací programy v české MŠ.
5. Základní činnosti předškolního období. Hra - učení - tvořivá a pracovní aktivita.
6. Mezníky výchovy v předškolním období (vstup dítěte do mateřské školy, školní připravenost)
7. Dítě na prahu školní docházky, rozvoj a podpora pregramotností v předškolním věku.
8. Vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami v mateřských školách.
9. Formy spolupráce mateřské školy s rodiči, základní školou a dalšími institucemi.
10. Profesní příprava předškolních pedagogů.