Vymezení pojmu zájem v kontextu pedagogiky volného času; Vztah zájmů, potřeb a schopností z ontogenetického hlediska, funkce zájmů a zájmových činností v životě člověka, činitelé ovlivňující vývoj zájmů.
Legislativa k vedení zájmových útvarů v rámci subjektů realizujících organizované zájmové činnosti.
Zájmové činnosti spontánní a organizované v závislosti na pedagogické diagnostice.
Cíle zájmových činností v doménách kognitivní, afektivní a psychomotorické.
Metody a organizační formy zájmových činností; Struktura schůzky zájmového útvaru, příprava vedoucího na schůzku.
Motivace k zájmovým činnostem, řešení vztahu mezi principem dobrovolnosti a pedagogického ovlivňování; Participace členů zájmového útvaru na činnostech.
Předmět je širším vstupem do teorie pedagogiky volného času se zaměřením na zájmy a zájmové činnosti žáků, jakožto souboru organizovaných i volnočasových cílevědomých aktivit. Vede absolventy výukového kurzu k získání vědomostí a dovedností umožňující stanovit obsah, metody a formy konkrétních zájmových činností pro rozmanité věkové kategorie, díky kterým je absolvent schopen realizovat a hodnotit činnosti, způsoby řešení neobvyklých výchovných situací, základní předpisy a právní normy pro činnost zájmových útvarů.
Cíl: Studující je schopen definovat cíle a formy edukace ve volném čase žáků, ovládat základní terminologii pedagogiky volného času, vysvětlit pedagogické principy volnočasových aktivit.
Studenti používají terminologii obecné didaktiky v kontextu zájmových činností (Valenta, operacionalizovaný cíl/ jádrová činnost, principy OSV: praktická, zosobněná, provázející ; Jirásek, prožitek/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působení; Vygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušenostní učení, reflexe, formativní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous). .
Interpretují aktivitu/hru jako metodu ve vazbě na volnočasový cíl (afektivní, psychomotorická, kognitivní doména cílů)
Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení bezpečného výchovného kontextu aktivit (situace pro sociálního učen í na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace (potřeby skupiny; referenční rámec skupiny) jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat)