Předmět definuje pohádku jako literární útvar, vymezuje její místo v d ětské literatuře a charakterizuje typické rysy pohádkových vyprávění. Studenti se v předmětu seznámí s významem pohádek pro vývoj dítěte. V praktické části předmětu budou hledat odpovědět na otázku, jak mohou pohádky ovlivnit psychický vývoj dítěte a jaké jsou možnosti výchovného využití jejich etického poslání. Využijí k tomu rozbor vybraných pohádek z hlediska psychologie. Cíl: Studenti získají dovednost zprostředkovat dětem nejen poznání, ale využít i neopakovatelnou atmosféru, kterou pohádky s sebou přinášejí. U obojího budou zvažovat možnosti výchovného využití.
1. Definice pohádky a její místo v dětské literatuře.
2. Typické rysy pohádkových vyprávění.
3. Porovnání pohádek a mýtů.
4. Psychologie v pohádkách.
5. Význam pohádek pro vývoj dítěte.
6. Význam pohádky pro rozvoj dětské identity a pochopení světa.
7. Fantazie jako pomoc při řešení problémů.
8. Psychologický rozbor některých pohádek.