Charles Explorer logo
🇬🇧

Russian Syntax I

Class at Faculty of Education |
OPBR2R119A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Předmět syntaxe, vztah k ostatním lingvistickým disciplínám. Celková charakteristika ruského syntaktického systému v porovnání s českým. Základní syntaktické jednotky. Sémantické, mluvnické, zvukové hledisko. Charakteristika věty jako základní syntaktické jednotky a její klasifikacez hlediska školní mluvnice a z hlediska moderních lingvistických směrů. Větné vzorce.

Syntaktické vztahy uvnitř věty, prostředky jejich realizace. Aktuální členění větné. Slovosled.

Charakteristika větných členů, klasifikace podle ruské tradice v porovnání s domácí tradicí a jejich stručný popis. Typologie větných členů - formální a sémantická kritéria. Nesyntagmatické jevy. Terminologie.

Strukturní modely jednoduché věty dvojčlenné v sepětí se stránkou sémantickou, s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči a s využitím ve vyučovací praxi. Dvojčlenné věty slovesné – obecnácharakteristika, klasifikace.

Dvojčlenné věty slovesné – kontrastivní aspekt.

Sponově-jmenné věty – klasifikace.

Dvojčlenné sponově jmenné věty v porovnání s češtinou.

Jednočlenné věty – klasifikace a stručná charakteristika jednotlivých skupin vporovnávacím ruskočeském plánu.

Jednočlenné věty infinitivní a neslovesné.

Neúplná věta. Textová analýza.

Typy vět podle modality (v užším i širším smyslu).

Základní větné členy.

Annotation

The aim of this subject is to familiarize students with the syntactic structure of the standard Russian language in comparison with the Czech one. It introduces the whole system and concept of syntax in Russian and Czech.

It puts emphasis on the adoption of structures of the simple sentence (both mononucleus and doublenucleus). It teaches students to connect the formal side of the individual sentence types and the semantic and stylistic sides.

It also teaches students to use sentence structures with respect to the communicative situations and needs of the process of teaching Russian at schools.