Průběžná reflektovaná oborová praxe I. je zařazena do 1. ročníku bakalářského studia speciální pedagogiky v zimním semestru. Studenti navštěvují 1x týdně ve dvojicích neziskové organizace, v nichž nachází pracovní uplatnění speciální pedagog (neučitelského zaměření). V průběhu praxe si studenti vedou deník, v němž zaznamenávají průběh a doklady realizace výstupů pod vedením vedoucího praxe z PedF UK a mentora NNO.
Témata:
- cíle, typy a poslání neziskových organizací;
- role neziskového sektoru v podpoře znevýhodněných osob a minorit;
- zakládací listiny a dokumentace NNO;
- finanční zdroje NNO;
- reflexe pracovníka NNO;
- dobrovolnictví;
- principy pomoci;
Průběžná reflektovaná oborová praxe I. je zařazena do 1. ročníku bakalářského studia speciální pedagogiky v zimním semestru. Studenti navštěvují 1x týdně ve dvojicích neziskové organizace, v nichž nachází pracovní uplatnění speciální pedagog (neučitelského zaměření). V průběhu praxe si studenti vedou deník, v němž zaznamenávají průběh a doklady realizace výstupů pod vedením vedoucího praxe z PedF UK a mentora NNO.
Cílem průběžné praxe je příprava na výkon profese speciálního pedagoga v neziskovém sektoru, poznání fungování neziskových organizací se zaměřením na podporu znevýhodněných osob a minorit, získání zkušenosti se sebou samým v kontaktu s těmito osobami a minoritami a samostatnou realizaci aktivity v NNO (provedení prezentace, příprava programu, intervence, postupu aj.)
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:
• orientace v pracovních příležitostech v oblasti NNO
• znalost chodu, zaměření a pracovních podmínek v konkrétní NNO
- projektovat práci v NNO
- realizovat setkání s cílovou skupinou NNO
- provést reflexi vlastních postupů v kontaktu s cílovou skupinou NNO
- formulovat principy práce v NNO
- porozumět podstatě reflexe jako procesu jednání, zpětného pohledu na jednání, uvědomění si podstatných aspektů, vytvoření alternativních postupů jednání a vyzkoušení, které představuje jednání nové