Charles Explorer logo
🇬🇧

Special education of individuals (persons) with speech disorders II.

Class at Faculty of Education |
OPBS1S126A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Uvedení do problematiky patologie v oblasti primárních funkcí a sekundárních funkcích (řeči, jazyka, komunikace) ve všech věkových kategoriích  v následující struktuře:

1. Terminologie,

2. Historie,

3. Výskyt, incidence, prevalence,

4. Definice,

5. Symptomatologie,

6. Etiologie, patogeneze,

7. Klasifikace,

8. Uvedení do terapie a rehabilitace. Jednotlivá setkání jsou zaměřena na prezentaci níže uvedených zadaných témat:  1    Uvedení do patologie, vztah normy a patologie, porucha impresivní složky , porucha pragmatické složky 2    Dyslalie 3    Vývojová dysartrie, verb. vývoj. dyspraxie, MFP, fonologické výv. poruchy 4    Porucha zvukové stránky řeči, rhinophonie, palatolalie 5    OVŘ 6    Dysfázie, dětská afázie 7    Dysfluence, koktavost, brebtavost 8    Mutismus 9    Symptomatické vady (MR, EPI, pervazivní výv. poruchy, ZP, SP, ADHD) 10  Poruchy řeči v dospělosti - přetrvávající 11  Afázie získaná, demence 12  Dysartrie, dysfagie

Annotation

The student will be acquainted with all kinds of communication disability (developmental and acquired). The following categories of communication disability will be approached: developmental dysphasia (specific language impairment), dyslalia, dysarthria, stuttering, tumultus sermonis, mutism, palatolalia, voice disorders.

The concept of symptomatic speech disorders will be explained. Students will be acquainted with acquired neurogenic speech and language disorders in adulthood, namely aphasia and dysarthria.

For each type of disorder gains knowledge about etiology, symptomatology, classification, a brief overview of the possibilities of diagnostic process and therapy. Case studies of children and adults with all kinds of communication disability will be presented.