Předmět zahrnuje výuku následujících témat:
1. Historie a současnost asistentů ve vzdělávání v ČR, srovnání s vybranými vzdělávacími systémy západní Evropy
2. Kvalifikace, náplň práce a další vybrané aspekty profese asistenta pedagoga z pohledu legislativy
3. Kompetence asistenta pedagoga: preferované vlastnosti, schopnosti a dovednosti
4. Formy práce asistenta pedagoga s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s ostatními žáky ve třídě/studijní skupině
5. Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem: společné přípravy, konzultace, organizační podpora edukačních procesů zajišťovaná asistentem pedagoga
6. Metodické vedení asistenta pedagoga ve škole – role pedagogů a pracovníků školního poradenského zařízení
7. Metodické vedení asistenta pedagoga externími subjekty – role školských poradenských zařízení, možnosti spolupráce s organizacemi neziskového sektoru
8. Strategie hodnocení práce asistenta pedagoga v rámci autoevaluace školy
9. Rozvoj hodnotících kompetencí studentů ve vztahu k posuzování nastavení práce asistentů pedagoga při pedagogických praxích
Výuka v předmětu je zaměřena na profesi asistenta pedagoga, náplň práce asistentů, metody a formy uplatnění asistentů při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, metodické vedení asistentů. Studenti se dále učí hodnotit nastavení práce asistenta pedagoga v rámci autoevaluace školy, i v rámci svých studentských praxí.