Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s MP II.

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBS2S117A

Sylabus

1.     Paradigma postižení/disabtibility, vymezení pojmů/modelů postižení, význam a aplikační možnosti pro teorii praxi pomáhajících profesí včetně SPPG v kontextu MP.

2.     Úmluva o právech osob se zdravotním postižením OSN 2006, významné oblasti/články Úmluvy z hlediska života občanů s MP, postavení Úmluvy v právním řádu ČR, orientace v aktuálním stavu naplňování Úmluvy v ČR a ve strategických dokumentech.

3.     Downův syndrom, etiologie a incidence; zdravotní, psychosociální a a edukační specifika DS a jejich důsledky pro vzdělávání.

4.     Psychosociální a edukační specifika MP, sexualita.

5.     Podpora osob s mentálním postižením v rámci sociální služeb, východiska a poslání sociálních služeb v kontextu MP, druhy sociálních služeb relevantních pro jedince s MP; deinstitucionalizace, vymezení pojmu, hodnoty, proces.

6.     Plánování (podpory) zaměřené na člověka – východiska, metoda, facilitátory s bariéry funkčního ind. plánování.

7.     Komunikace a komunikační specifika u MP, AAK – zásady, metody prostředky.

8.     Mezinárodní osobnosti v podpoře osob s MP a jejich rodin, trendy, historické milníky v mezinárodní perspektivě.

9.     Tranzice – přechod ze školy do dospělosti, podpora jedince s MP při získávání a udržení zaměstnání, významy pracovního uplatnění pro člověka s MP a pro společnost, úloha a opatření státu ve vztahu k občanům se zdravotním postižením, metoda podporované zaměstnávání. Seminář: Kontext MP/PAS, MP2 Studenti zpracují rešerši ke zvolenému tématu, resp. otázce.   Zdroje budou pouze články publikované v odborných peer-reviewed journals Každá prezentace bude mj. obsahovat: ·       Zkoumaný problém ·       Použité výzkumné metody ·       Výsledky ·       Doporučení pro teorii a praxi Délka prezentace cca 15 minut + diskuze.

Anotace

Kurz na navazuje a rozšiřuje poznatky získané v kurzu Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s MP I. Po úspěšném absolvování student dokáže vysvětlit měnící se paradigma mentálního postižení, orientuje se v lidsko-právních dokumentech, umí vysvětlit teoretická východiska podpory člověka s MP ve všech oblastech jeho života a dokáže je aplikovat v praxi.