Student pokračuje v práci s portfoliem odborné praxe. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (záznamy z hospitací, rozhovorů s klienty, přípravy na vlastní asistentskou praxi, průběžné hodnocení vlastní praxe).
Záznamy z praxe jsou klíčovým materiálem v programu předmětu Program řízené reflexe speciálního pedagoga II.
Obsahové vymezení: seznámení s vybraným pracovištěm; plnění úkolů pod supervizí speciálního pedagoga; vedení záznamů formou portfolia; rozbory vlastní asistentské praxe, reflexe.
Studenti využívají elektronický systém podpory v Moodle, kam vkládají zpracované úkoly.
Student si praxi vyberá z fakultních škol, které mu vedouci prxe nabídne na první hodině předmětu Program řízené reflexe speciálního pedagoga II - OPBS3S119A.
Cílem povinné oborové praxe je upevnění všeobecných, odborných a speciálních pedagogických, speciálně-pedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty oborové praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky/logopedie. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech s úzkou vazbou na profil absolventa. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio oborové praxe. Zaměření praxí a jejich plnění je úzce propojeno s obsahem simultánně probíhajícího předmětu reflexe pedagogické praxe.
Oborová praxe II navazuje na zkušenosti studentů získané v předmětu Oborová praxe I a v souvisejícím reflektivním semináři I. Poskytuje studentům příležitost aplikovat teoretické znalosti osvojené v předmětech profilujícího základu, zejména předmětech Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením, Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným postižením, Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením. Rozšiřuje působení studentů na přiděleném pracovišti o dílčí asistentské práce pod supervizí určeného pracovníka. Studenti vstupují do praxe s cílem osvojit si základní odborné znalosti a dovednosti podporující porozumění vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Praxe je realizována ve školách a školských zařízeních, kde studenti mají možnost sledovat metody a formy práce s žákem, poskytování podpůrných opatření, působení učitele, asistenta pedagoga, speciálního pedagoga, a do těchto aktivit se osobně zapojit. Záměrem je vést studenty k aplikaci teoretických poznatků do speciálněpedagogické praxe a k osvojování dovednosti reflektovat získané zkušenosti ve speciálněpedagogickém terénu. Praxe probíhá v základních školách, kde je realizováno společné vzdělávání v heterogenních skupinách, ve školách a školských zařízeních podle parag. 16 odst. 9. Je organizována jako praxe asistenční pod supervizí se zaměřením na vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.