Charles Explorer logo
🇨🇿

Kontext života osob s poruchami chování

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBS3S125A

Sylabus

Obsahové vymezení:

Poruchy chování v kontextu života dětí, žáků, studentů a dospělých osob;

Poruchy chování a emocí s obvyklým nástupem v dětství a dospívání – základní charakteristika podle MKN, školní a sociální kontexty;

Medicínská, společenská a pedagogická hlediska poruch chování;

Sociálně podmíněné problémové chování žáků a studentů;

Diagnostika a terapie u syndromu CAN (syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte);

Problémové chování u žáků se zdravotním postižením (ADHD, mentálním postižením, autismem ad.);

Funkční analýza chování, behaviorální a kognitivně-behaviorální terapie;

Prevence a diagnostika: předcházení problémům v chování žáků.

Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování.

Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních.

Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů.

Anotace

Předmět seznamuje studenty s problematikou poruch chování v kontextu života různých věkových skupin osob, od předškolního věku, přes věk školní, až po dospělost. Dopady dílčích poruch chování do života člověka jsou strukturovány podle typu poruchy, samostatně je věnována pozornost příčinám a symptomům sociálně podmíněného problémového chování, se specifickým zřetelem je pak řešena oblast problémového chování pramenícího z přítomnosti zdravotního postižení (ADHD, PAS, mentální postižení ad.).

V rámci přednášek i seminářů jsou studenti seznamováni také s možnostmi diagnostiky, analýzy problémového chování, postupy při řešení a terapiemi aplikovanými u osob s poruchami chování. V neposlední řadě je pak pozornost věnována také otázkám prevence u poruch chování.