Charles Explorer logo
🇬🇧

Therapy in Special Education – Dramatherapy

Class at Faculty of Education |
OPBS3S136B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsahové vymezení:

Vymezení expresivních terapií.

Vymezení dramaterapie.

Význam a cíle dramaterapie.

Formy a přístupy v dramaterapii.

Oblasti využití dramaterapie.

Diagnostika v dramaterapii.

Struktura dramaterapeutického programu a setkání, principy tvorby cílů dramaterapeutického programu, organizační náležitosti.

Metody a prostředky v dramaterapii: Neverbální techniky; Rolová hra; Etudy;  Loutková a maňásková hra; Dramatizace; Improvizace; Dramatická hra; Masky. Divadlo Forum. Sociodráma.

Specifika aplikace dramaterapie u vybraných skupin osob vyžadujících terapeutickou podporu: lide bez domova, „problémová“ rodinou; osoby s mentálním znevýhodněním; děti s poruchami chování; delikventi, vězni; osoby s psychiatrickým onemocněním, senioři aj.

Annotation

The aim of the course is to familiarize students with expressive therapies in a special pedagogical concept, in more detail with dramatherapy, so that students are able to understand the principles of creating dramatherapy goals, the structure of the dramatherapy process and sessions/lessons. Attention will also be paid to the specifics of the application of dramatherapy for selected groups of people requiring therapeutic support.

Emphasis will be placed on linking theoretical knowledge and students' own experiences gained through practical demonstrations of dramatherapy methods and techniques.