Charles Explorer logo
🇨🇿

Tvorba individuálních vzdělávacích plánů

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBS4S043A

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty speciální pedagogiky s přípravou individuálních vzdělávacích plánů v podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni základních škol a na středních školách.Seznámí studenty rovněž s možnostmi plánování pedagogické podpory s využitím PLPP, naučí je sledovat silné a slabé stránky žáka, popisovat jeho obtíže, seznámí je se základy funkční diagnostiky žáka ve třídě podle diagnostických domén, stanovovat cíle rozvoje žáka a navrhovat úpravy metod a postupů ve vyučování, respektovat rodinné a další okolnosti v nastavení IVP a PLPP. Předmět umožní studentům osvojit si dovednost vytvořit pro žáky natolik individualizované podmínky vzdělávání, které jim zajistí rovný přístup ke vzdělávání bez omezení. V rámci seminářů budou studenti aktivněvytvářet IVP a PLPP a seznamovat se s aplikačními možnostmi na případových studiích.

Obsah: 1. Historie tvorby individuálních vzdělávacích programů a individuálních vzdělávacích plánů. 2. Legislativní předpisy. Pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika. 3. Podíl SPC a PPP na tvorbě IVP. 4. Metodika tvorby IVP, záznamy o jednání se žákyní/žákem. Záznamy o jednání se žákyní/žákem a zákonným zástupcem. 5. Výchovný program. Doporučená struktura IVP. 6. Základní terminologie k problematice individuálně vzdělávacích plánů (IVP) pro zdravotně znevýhodněné osoby. 7. Zásady pro vypracování IVP. 8. Ukázky individuálně vzdělávacích plánů podle typu škol a jejich rozbory.