Klavír
Fracouzské školy pro clavecin 17. a 18.století
C. Ph. E. Bach
Školy přelomu 18. a 19. století: Dusík, Pleyel
C. Czerny, M. Clementi, J. N. Hummel
J. Proksch, F. Bayer, Z. Fibich - J. Malát
Německé psychofyziologické školy počátku 20. století
Česká klavírnní pedagogika počátku 20. století: A. Mikeš, V. Kurz
Housle
Vývoj postoje, držení houslí a techniky levé ruky houslisty od počátků hry na housle po současnostVývoj techniky pravé ruky při hře na housle od počátků hry na housle po současnostHouslové školy, významní houslisté a housloví pedagogové
Cílem předmětu je získání základního přehledu o oboru klavírní a smyčcové pedagogiky, seznámení se s historií a vývojovými stádii oboru a pochopení zákonitostí a souvislostí tohoto vývoje. Základní myšlenky současného nástrojového vyučování jsou demonstrovány na principech vývoje evropské nástrojové pedagogiky a klíčových metodických děl oboru od nejstarších škol až po současnost. Akcent je kladen na důkladnou analýzu nejvýznamnějších zásad nástrojového vyučování se zaměřením pozornosti na jednotlivé okruhy problémů jako je tvoření tónu, rozvoj hudebnosti žáků, otázkám hry podle sluchu a hry z not, rozvoji nástrojové techniky, otázkám tvořivosti, umělecké úrovni jednotlivých škol, fyziologickým a psychologickým aspektům apod. Odrazovým můstkem jsou přitom vlastní umělecké, případně i pedagogické zkušenosti posluchačů.
The aim of the course is to obtain a basic overview of the field of piano and string pedagogy, to get acquainted with the history and developmental stages of the field and to understand the rules and relations of this development. The basic ideas of contemporary instrumental teaching are demonstrated on the principles of the development of European piano pedagogy and key works in the field from the oldest schools to the present. Emphasis is placed on a thorough analysis of the most important principles of instrumental teaching with a focus on individual issues such as tone formation, pupils' musical development, hearing and music playing issues, development of instrumental technique, creativity issues, artistic level of individual schools, physiological and psychological aspects, etc. The starting point is the students' own artistic or pedagogical experience.