1) Umění (malířství, sochařství, umělecké řemeslo, design, grafika, kresba, architektura) 1945-1959 v Evropě a v Československu.
2) Umění (malířství, sochařství, objekt, umělecké řemeslo: keramika, sklo, textilní tvorba, design, grafika, kresba, grafický design, architektura, výstavní tvorba) 1960-1973 v Evropě a v Československu.
3) Umění (malířství, sochařství, objekt, umělecké řemeslo, design, grafika, kresba, grafický design, architektura, výstavní tvorba) 1974-1989 v Evropě a v Československu.
4) Umění a vizuální kultura 1990-2000 v Československu, v České republice a ve světě.
5) Umění a vizuální kultura (akční, instalační, konceptuální a neokonceptuální tvorba až k vlně nových médií) 2000-2020 v České republice a ve světě.
Kurz je zaměřený na seznámení studentů se zásadními um ěleckými směry, přístupy a realizacemi v umění 2. poloviny 20. a počátku 21. století. Je koncipovaný jako přiblížení zásadních uměleckohistorických momentů tohoto období na vybraných příkladech klíčových děl a tvůrců. Současně však zahrnuje i rozvíjení schopností interpretace vizuální řeči výtvarných děl a směřuje k rozvíjení pochopení současné výtvarné a vizuální kultuře.
Probíraná látka je časově vymezena od období po roce 1945 až k aktuální umělecké tvorbě. Studentům budou představeny v rámci jednotlivých probíraných okruhů zásadní ideje a výtvarné strategie spojené s daným obdobím. Série přednášek i seminářů bude založena na specifickém výběru probíraných témat, počínaje abstraktními a existencionálními tendencemi poválečného umění, přes akční, instalační a konceptuální tvorbu či tvorbu nové figurace a postmoderny, až k vlně nových médií. Zakončena bude novější tvorbou neo-konceptuální a sociální orientace i přiblížením širokého spektra současné umělecké tvorby. Cílem předmětu je naučit studenty orientovat se v základních směrech a klíčových realizacích výtvarného umění daného období. Teoretické pochopení jednotlivých tvůrčích přístupů studentům umožní hlubší poučení pro řadu aplikací do výtvarné výchovy na různých stupních a typech škol. Studenti získají základní dovednosti pro orientaci v oblasti současné výtvarné kultury a jejího možného zprostředkování v rámci své pedagogické činnosti. Úvodní setkání, zadání semestrální práce a představení sylabu; jednotlivé tematické okruhy představené vždy úvodní přednáškou; semináře spojené s návštěvou galerií a výstav (Národní Galerie – Veletržní palác a vybrané tematické výstavy); individuální konzultace na probíranou látkou; ústní zkouška.
Rozsáhlejší obsah předmětu umožní studentům plného studijního plánu hlubší ponor do problematiky a bude naplněn skrze modifikaci požadavků na studenty.