Vizualita, vizuální kultura, vizuální umění, vizuální studia
Sémiotika, sémiotická analýza, interpretace
Vizuální gramotnost a diskurzivní pojetí výtvarné výchovy
Založení vizuálního portfolia a metody práce s jeho obsahy
Výukové strategie pro rozvoj interpretační dovednosti ve VV
Metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům při rozvoji jejich interpretační dovednosti
Modelová hodina – interpretace vizuálního uměleckého díla ve třídním kolektivu, s důrazem na reflexi učitelské průběžné zpětné vazby a vrstevnické hodnocení
Didaktická transformace vizuálních obsahů portfolia. Tvůrčí/materiálová interpretace
Komentované prezentace studentských portfolií ve skupinách, odborná diskuse, vzájemná zpětná vazba,(editace, struktura, didaktické využití), sebehodnocení
V kurzu bude implementovaná metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. logolink: https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg
Kurs se zabývá mapováním socio-kulturního prostoru, v němž vznikají a jsou komunikovány kulturní artefakty, představuje dynamiku vztahů a průniků sémiotických domén umění a kultury. Zaměřuje se na vizuální umění v jeho současných podobách.
Z perspektivy soudobých teoretických přístupů vizuálních studií a studia kultury je obsah kursu vztažen k problematice vizuáln í gramotnosti, diskurzivního pojetí výtvarné výchovy a obsahové doméně RVP ZV zaměřené na ověřování komunikačních účinků. Studenti jsou seznámeni se základními pedagogickými strategiemi, které rozvíjejí komunikační a interpretační dovednosti žáků, s důrazem na metodiku poskytování průběžné verbální zpětné vazby.