Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to the Study

Class at Faculty of Education |
OPBX2O101A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Tematické okruhy Úvodu do studia ZSV je možné rozčlenit do tří oblastí, jež představují uvedení do

A) akademického studijního prostředí a obeznámení se širším kontextem univerzitní vzdělanosti; 

B) organonu společenskovědního studenta (rozvoj akademických dovedností potřebných ke studiu společenských věd a filosofie);

C) problematiky humanitních věd, tedy do reflexe povahy společenských věd a základů jejich metodologie;

Uvedení do první oblasti pomáhá studentům lépe porozumět specifikám (univerzitního) studia, zorientovat se ve studijním prostředí pedagogické fakulty a seznámit se Katedrou OVF a studijním programem. Druhá a třetí oblast tematických okruhů se úzce vztahují k metodologii společenských věd, přičemž druhá oblast je orientována prakticky a poskytuje studentům příležitost získat základní znalosti a dovednosti potřebné k dalšímu studiu, část třetí je spíše teoretická - je stručným úvodem do hlubší reflexe společenských věd, bez níž studium společenských věd moho být redukováno jen v seznamování se s disparátními okrsky jednotlivých věd.

Osnova tematických okruhů výuky Úvodu do studia ZSV

(A) Seznámení s akademickým prostředím a s ideou univerzity;

(A) Seznámení se studijním prostředím pedagogické fakulty (mimojiné též s její strukturou, organizací, studenskými spolky, akademickým senátem, s knihovnou PedF UK);

(A) Seznámení s koncepcí studia, se studijním programem ZSV a se zásadními okolnostmi studia (např. informace k požadavkům na plnění bakalářské práce, inforamce k bakalářským zkouškám apod);

(B) Studium společenských věd - jeho specifika, vybraná doporučení týkající se studia a učení; myšlení a čtení ve filosofii a společenských vědách - interpretace a její podoby (hermeneutika);

(B) Odborný písemný projev (jeho styly a druhy) a práce s informacemi (anotace, abstrakt, resumé, excerpta, seminární práce, esej)

(B) Zásady vypracování seminární práce a bakalářské práce; uvádění vlastních a přejatých poznatků, práce s prameny v písemném projevu, plagiátorství a autorská etika;

(B) Druhy pramenů, katalogy a databáze;

(B) Ústní referáty, prezentace, kooperace, síťování;

(C) Teoretické uvedení do problematiky společenských věd; charakteristika společenských věd; filosofie, duchovědy a přírodní vědy; odvaha myslet, tázání;

(C) Vybrané základní perspektivy/paradigmata (s ohledem na dějiny); scientismus, fenomenologie, hermeneutika, neomarxismus a kritická teorie, postmoderní myšlení;

(C) Společenské vědy a vzdělávání (filosofie výchovy a pedagogika).

Annotation

The aim of the course is to introduce students to basic assumptions, methodological foundations and specific methods of social science investigation. The course is focused on the genesis of the origins of social science in the 19th century and their connections to current social phenomena, and theoretical or practical need as a consequence of historical development of society.