Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny v kontextu společenských věd I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBX2O102A

Sylabus

Studijní předmět „Dějiny v kontextu společenských věd“ vychází ze stávající podoby rámcových vzdělávacích programů (vzdělávací oblast Člověk a společnost) a jeho cílem je zakotvení dějepisných znalostí budoucích učitelů základů společenských věd/občanské výchovy do souvislostí v rámci společenských věd. Vychází z pojetí historických událostí jako průsečíku geografických, historických, ekonomických a společenských procesů, které jedinečným způsobem utvářely, utvářejí a budou utvářet určitou oblast a její obyvatele. Předmět má za cíl seznámit studenty se základními mezníky vývoje české a evropské společnosti a s procesy, jež mají zásadní vliv na utváření společenského klimatu. Zabývá se specifiky vývoje evropského civilizačního a kulturního okruhu i hodnotami, na kterých je současná evropská společnost budována. Klade si za cíl také objasnit příčiny a kořeny rasistických, xenofobních a extrémistických postojů. Komparativní pohled umožní studentům bakalářského cyklu zkoumat paletu společensko-vědních otázek v celé její šíři, poznatky, získané v rámci přednášek, budou následně prohlubovány v semináři. V rámci předmětu budou studenti vedeni k dosažení schopnosti pochopit historické události a prezentovat je a využít v budoucí pedagogické práci při výuce základů společenských věd/občanské výchovy.  

V letním semestru budou v rámci přednášek a seminářů diskotována následující témata:

Proměny českého práva – od středověku k moderní době.

Člověk a společnost – od stavovského státu k moderním demokraciím.

Člověk a politika – vývoj volebního práva a zrození občana.

Demokracie a lidská práva.

Vznik a příčiny rasismu a xenofobie a jejich pronikání do politiky.

Evropská integrace (hlavní milníky).  

Základní studijní literatura a studijní pomůcky    ČERNÁ, M. Dějiny výtvarného umění, Praha : Idea servis 2008, ISBN 978-80-85970-63-0.ČORNEJ, P. a kol. Dějiny evropské civilizace. I, II. .Praha : Paseka 2002. ISBN 80-7185-474-3.HLEDÍKOVÁ, Z. – JANÁK, J. – DOBEŠ, J. Dějiny správy v českých zemích. Praha : Nakladatelství Lidové noviny 2005. ISBN 80-7106-709-1 .KOVÁŘ, M. – HORČIČKA, V. Dějiny evropské integrace. Praha : Triton 2005-2006.ISBN 80-7254-731-3, 80-7254-741-0.MALÝ, K. – SIVÁK, F. Dějiny státu a práva v Československu. Praha : Panorama 1988, sine ISBN.

Anotace

Z důvodu karantény a zavedení distančního je výuka tohoto předmětu realizována online v rámci programu Microsoft Teams na níže uvedené adrese: Dějiny v kontextu společenských věd I - OPBX2O102A - KOVF _Jan Županič_ .

Studijní předmět „Dějiny v kontextu společenských věd“ vychází ze stávající podoby rámcových vzdělávacích programů (vzdělávací oblast Člověk a společnost) a jeho cílem je zakotvení dějepisných znalostí budoucích učitelů základů společenských věd/občanské výchovy do souvislostí v rámci společenských věd. Vychází z pojetí historických událostí jako průsečíku geografických, historických, ekonomických a společenských procesů, které jedinečným způsobem utvářely, utvářejí a budou utvářet určitou oblast a její obyvatele. Předmět má za cíl seznámit studenty se základními mezníky vývoje české a evropské společnosti a s procesy, jež mají zásadní vliv na utváření společenského klimatu. Zabývá se specifiky vývoje evropského civilizačního a kulturního okruhu i hodnotami, na kterých je současná evropská společnost budována. Klade si za cíl také objasnit příčiny a kořeny rasistických, xenofobních a extrémistických postojů. Komparativní pohled umožní studentům bakalářského cyklu zkoumat paletu společensko-vědních otázek v celé její šíři, poznatky, získané v rámci přednášek, budou následně prohlubovány v semináři. V rámci předmětu budou studenti vedeni k dosažení schopnosti pochopit historické události a prezentovat je a využít v budoucí pedagogické práci při výuce základů společenských věd/občanské výchovy.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.