Charles Explorer logo
🇬🇧

Economics I.

Class at Faculty of Education |
OPBX2O103A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

PhDr. Milena Tichá, CSc.   Ekonomie I, II   Bakalářský studijní program: Specializace v pedagogice Studijní obor: Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání   Ekonomie  I   ZS   OPBX2O103A Ekonomie II   LS   OPBX2O106A   ZS 1/2  Z  2 kredity       LS 1/2  ZK  5 kreditů   Základní problémové okruhy:   A. Úvod

1. Ekonomie jako věda                              B. Hlavní směny ekonomického vývoje

2. Hlavní směry ekonomického vývoje ve vyspělých zemích a postavení ČR ve světové         ekonomice. Ekonomický vývoj  ČR. Hrubý domácí produkt   C. Úvod do mikroekonomie

3. Základy mikroekonomie

4. Podnikatelská činnost. Hospodaření s penězi. Základy finanční gramotnosti   D. Úvod do makroekonomie

5. Základy makroekonomie

6. Hospodářské cykly

7. Zaměstnanost a nezaměstnanost

8. Peníze, ceny, inflace

9. Cenné papíry a burzy

10. Hospodářská politika   E. Úvod do světové ekonomiky

11. Světové hospodářství       Literatura povinná   ·         Vlček, Josef a kol. Ekonomie a ekonomika. Praha: Wolters Kluwer,

2016. ·         Vlček, Josef a kol. Ekonomie a ekonomika. Praha: ASPI,

2003. ·         Vlček, Josef a kol. Ekonomie pro neekonomy. Praha: Codex Bohemia,1998. ·         TICHÁ, M. Ekonomie a didaktika. Finanční gramotnost. In: KURHAN, R.; PELCOVÁ, N; ZICHA, Z. Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Praha : UK Pedagogická fakulta,

2018. ·        TICHÁ, M. Základy finanční gramotnosti : Studijní materiály ke kurzům finanční gramotnosti[online]. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2016 [cit. 2016-12-14]. Dostupné z WWW: http://kovf.pedf.cuni.cz/studium/studijni-materialy>. ·         TICHÁ, M. Smysl ekonomické aktivity a ekonomického vzdělávání [online]. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2016 [cit. 2016-12-14]. Dostupné z WWW: http://kovf.pedf.cuni.cz/studium/studijni-materialy>. ·         TICHÁ, M. Čas a ekonomické rozhodování [online]. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2016 [cit. 2016-12-14]. Dostupné z WWW: http://kovf.pedf.cuni.cz/studium/studijni-materialy>. ·         TICHÁ, M. Etické aspekty finančního vzdělávání [online]. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2016 [cit. 2016-12-14]. Dostupné z WWW: http://kovf.pedf.cuni.cz/studium/studijni-materialy>.   Studijní texty jsou uveřejněny na webových stránkách katedry v oddíle Studijní materiály - viz http://kovf.pedf.cuni.cz/studium/studijni-materialy>   Prezentace k opakování a studiu kurzů Ekonomie I a Ekonomie II naleznete na webových stránkách fakulty v Moodlu pro výuku 1 – Katedra občanské výchovy a filosofie – Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání.! https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=2 https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6254 https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6252   Sada interaktivních prezentací k jednotlivým tematickým celkům zveřejněných na Metodický portálu RVP v sekci Digitální učební materiály viz:   https://dum.rvp.cz/vyhledavani/fulltext2.html?q=Milena+tich%C3%A1&s.x=0&s.y=0&rvpSearchScope=module ·          Literatura doporučená

1. Učebnice   Holman, Robert. Ekonomie. Praha: C.H. Beck,

1999. Holman, Robert. Základy ekonomie pro studenty vyšších odborných škol a neekonomických fakult VŠ. Praha: C.H. Beck,

2000. Fuchs, Kamil. Tuleja, Pavel. Základy ekonomie. Ekopres,

2003.

2. Skripta a monografie k jednotlivým problémovým okruhům ·   KLÍNSKÝ, P. a kol. Finanční gramotnost : obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání,

2008. ISBN  978-80-87063-13-2. Dostupné z WWW: http://kovf.pedf.cuni.cz/studium/studijni-materialy ·   KLÍNSKÝ, P. a kol. Finanční gramotnost : obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání,

2008. ISBN  978-80-87063-13-2. [online]. [cit. 2009-18-5].  Dostupné z WWW: http://vuppraha.cz/soubory/Financni_gramotnost_obsah_a_priklady_z_praxe_skol.pdf>. ·   KLÍNSKÝ, P.; CHROMÁ, D. Finanční gramotnost : úlohy a metodika . Praha: Národní ústav odborného vzdělávání,

2009. ISBN  978-80-87063-26-2. ·   KLÍNSKÝ, P.; CHROMÁ, D. Finanční gramotnost : úlohy a metodika . Praha: Národní ústav odborného vzdělávání,

2009. ISBN  978-80-87063-26-2. [online]. [cit. 2010-1-21].  Dostupné z WWW:http://www.nuov.cz/financni-gramotnost-ulohy-a-metodika>. ·   Syrový, Petr; Novotný, Martin. Osobní a rodinné finance. Praha: Grada Publishing,

2004. ·   SMRČKA, L. Osobní a rodinné finance. Praha : Professional Publishing,

2006. ·   SMRČKA, L. Rodinné finance. Praha : C.H. Beck, 1999,

2010. ISBN 978-80-7400-199-4 ·   Dnešní finanční svět : Školní atlas. Praha : Terra-club,

2012. ISBN 978-80-902282-8-3. ·   Dnešní finanční svět.  Praha : Česká spořitelna, a. s., 2012 [online]. [cit. 2012-18-10].  Dostupné z WWW:. ·   Slaný, Antonín; Žák, Milan. Hospodářská politika. Praha: C.H. Beck,

1999. ·   Cihelková, Eva a kol. Světová ekonomika.Praha: VŠE,

2001. ·   Cihelková, Eva a kol. Světová ekonomika, regiony a integrace. Praha: C.H. Beck,

2001. ·   Buchtová, B. a kol.: Nezaměstnanost - psychologický,ekonomický a sociální problém. Praha: Grada Publishing,

2003. ·   Mareš, P. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: Sociologické nakladatelství,

2002. ·   Czesaný, Slavoj. Hospodářský cyklus. Praha : Linde

2005. ·   TICHÁ, M. Čas a ekonomické rozhodování. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.(online). Praha : VÚP v Praze, 2013 (cit. 2013 -17-4). ISSN 1802-4785. Dostupné na http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/17333/CAS-A-EKONOMICKE-ROZHODOVANI.html/. 7 s. ·   TICHÁ, M. Ekonomické myšlení a hospodářská politika. In: Hogenová, A.. Česká vzdělanost v Evropě II. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2012, s. 191-199. ISBN 978-80-7290-627-7 ·   TICHÁ, M. Moc a její ekonomické aspekty. In: PELCOVÁ, N.; HOGENOVÁ, A.  a kol. Moc  ve výchově, umění a sportu : Mezinárodní interdisciplinární konference. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2015 s. 263 -

270. ISBN 978-80-7290-428-0. ·   TICHÁ, M. Spravedlnost a její ekonomické aspekty. In: PELCOVÁ, N.; HOGENOVÁ, A.  a kol. Spravedlnost  ve výchově, umění a sportu.. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2016, s. 217 -

226. ISBN 978-80-7290-877-6. ·   TICHÁ, M. Ekonomické myšlení a hospodářská politika. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.(online). Praha : VÚP v Praze, 2014 (cit. 2014 -1-4). ISSN 1802-4785. Dostupné na http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/18039/EKONOMICKE-MYSLENI-A-HOSPODARSKA-POLITIKA.html/. 5 s. ·   TICHÁ, M. Trh a ekonomické aspekty moci. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.(online). Praha : VÚP v Praze, 2014 (cit. 2014 -10-4). ISSN 1802-4785. Dostupné na 5 s. http://clanky.rvp.cz/clanek/c/g/18809/

Annotation

The aim of this course is to provide students with the basics of economics. The course defines economics as a scientific discipline, describes the subject and methods of its research and its place in the system of sciences.

Lectures and seminars are focused on the main trends in economic development (in developed countries and the Czech Republic) and introduce the basic methods of appraisal of economic development in individual countries and economic blocs. This course includes the introduction to microeconomics and the main legal forms of business.

Attention is given also to financial literacy. Course seminars are focused on the basic topics of financial education.