Charles Explorer logo
🇬🇧

Philosofical Course B II

Class at Faculty of Education |
OPBX2O120B

Syllabus

Kurz se věnuje četbě a interpretaci stěžejního textů moderního a současného kritického myšlení. V první části kurzu se budeme věnovat vybraným ukázkám z textů kritické teorie (tzv. Frankfurtské školy), jako je Adornova a Horkheimerova "Dialektika osvícenství" nebo Marcuseho „Eros a civilizace“. Dále to budou výňatky z textů Ericha Fromma. Kromě těchto autorů se seznámíme s ukázkami současného kritického myšlení, především Alaina Badiou a Slavoje Žižka. Zaměříme se také na ukázky českého kritického myšlení (Kosík, Machovec). Texty jsou voleny z hlediska aktuálních otázek současné civilizace.

Viz také přednášku o Frankfurtské škole https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=LZUE6pf0xy4 a Dialektice osvícenství https://www.youtube.com/watch?v=05_Hg_SDGho

Seminář Z. Zichy: význam rozumění pro život a pedagogiku hermeneutika a její kontext

četba autorů hermeneutické filosofie vybrané problémy interpretace

Seminář D. Rybáka: 1. Obecné uvedení do Descartovy filosofie v kontextu založení novověku 2. Postupná interpretace vybraných Descartových textů 3. Závěry: problém vědomí 

Annotation

Critical Theory, The Frankfurt School and the Curious Case of Walter Benjamin. In the early twentieth century, a group of intellectuals broadly known as the Frankfurt School sought to move beyond standard approaches in social analysis to investigate the unique challenges posed by capitalism, modern bureaucracy, and mass politics.

Against the backdrop of Nazism, Stalinism and monopoly capitalism, the Frankfurt School asked two questions: How did we get here? and Where does emancipation lie? Influenced by Hegel, Marx, Weber, Nietzsche and Freud, they drew from a wide array of intellectual disciplines and theoretical approaches in an effort to diagnose the pathological world of modernity. Office hours will be right after the class by the appointment.