Předmět představuje studentům současnou problematiku spojenou s životním prostředím. Upozorňuje studenty na současné lokální i globální problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví. Cíl předmětu: Student adekvátně používá odbornou terminologii, popíše environmentální problémy a umí k nim zaujmout stanovisko, které podloží argumentací, zhodnotí možnosti využití environmentální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti. Přehled výukových témat:
1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti.
2. Vývoj vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí. Globální problémy.
3. Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféru, hydrosféru, pedosféru), společná zodpovědnost za životní prostředí. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí. Vztah stát - průmysl - spotřebitel.
4. Nezbytnost provázanosti ekologického myšlení a sociálních věd. Psychologie a ekologie, vnímání životního prostředí.
5. Životní prostředí jako zdroj informací. Životní prostředí a zdraví. Sociální systém a životní svět, životní prostředí a mezilidské interakce, lidské teritoriální chování, problém přelidnění, ekologická psychologie soukromí.
6. Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a místě.
7. Životní prostředí a děti.
8. Environmentální výchova - význam, vývoj, pojetí, cíle; metody, formy a prostředky environment ální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti.