Předmět seznamuje studenty se systémem klasifikace duševních chorob ve vývojovém kontextu. Zaměřuje se na obtíže v dětském věku a adolescenci. Předmět obsáhne různé formy abnormálního chování, jejich vývoj, diagnostiku a základní principy terapie. Důraz je kladen na využití současných poznatků, včetně kritiky redukcionistických přístupů ke konceptualizaci duševního zdraví a využití přístupů pozitivní psychologie. Cíl předmětu: Studenti se seznámí s popisem duševních obtíží, které se objevují u dětí a mladých lidí. Budou tak schopni v praxi lépe rozpoznat tyto potíže a rozšíří své znalosti možné terapie a zásad podpory přímo ve školním prostředí. Přehled výukových témat:
1. Úvod do tématu psychopatologie.
2. ADHD, poruchy chování.
3. Závislosti a zneužívání návykových látek.
4. Poruchy nálad a suicidum.
5. Úzkosti, obsesivně kompulzivní poruchy a poruchy související se stresem.
6. Neurovývojové poruchy.
7. Poruchy spojené s osobností.
8. Poruchy spojené s příjmem potravy a zdravím.
9. Ohrožené skupiny dětí.
10. Intervence v perspektivě pozitivní psychologie.