Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika anglického jazyka

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPDA1A102A

Anotace

Tento dvousemestrální předmět se zaměří se jak na aktuální témata didaktiky cizích jazyků, se kterými se obvykle student již setkal během svého magisterského studia, tak na specifické otázky a rozdílné přístupy ke konkrétním tématům na základní a střední škole. Kromě prohloubení základních témat týkajících se např. výuky jazykových prostředků a řečových dovedností, přístupů a metod výuky cizích jazyků a strategií učení se bude detailně věnovat těm tématům, pro která v magisterském studijním programu obvykle není dostatek prostoru, např. motivace při výuce cizích jazyků, aktivizace žáků na různých stupních vzdělávaní. Kromě toho se v rámci předmětu studenti budou zabývat i tématy specifičtějšími, např. problematikou globálního vzdělávaní a jeho propojením s cizím jazykem, integrovanou výukou cizímu jazyku a obsahu, plurilingvizmem a rozvojem interkulturní kompetence, postavením angličtiny jako mezinárodního jazyka či rozvíjením autonomního učení v cizím jazyce. Hlavní tematické bloky:

1) Teorie osvojování a učení se cizím jazykům. Přístupy a metody výuky cizích jazyků. Styly a strategie učení, rozvíjení autonomního učení.

2) Faktory ovlivňující učení se cizím jazykům, např. specifika motivace učení se cizím jazykům – motivace (vnitřní, vnější), motivační strategie, osobnostní charakteristika žáka ve vztahu k osvojování si cizím jazykům, vliv věku na učení a osvojování cizích jazyků, psychologické aspekty výuky cizích jazyků.

3) Diskurz a interakce ve výuce anglického jazyka. Specifika diskurzu školní třídy, diskurz výuky cizího jazyka. Interakce ve výuce cizího jazyka, kladení otázek, poskytování zpětné vazby, podpora přirozeného procesu osvojování cílového jazyka. Aktivizace žáků.

4) Angličtina jako mezinárodní jazyk. Důsledky pro vzdělávaní. Plurilingvismus a plurilingvní repertoár. Interkulturní kompetence.

5) Globální vzdělávaní a globální strategie. Aplikace globálních témat do výuky AJ. Průřezová témata ve výuce AJ.

6) Integrovaná výuka cizímu jazyku a obsahu (CLIL). Využití tohoto přístupu na různých stupních vzdělávaní. Mezipředmětové vztahy.

7) Reflexe, zpětná vazba, formativní hodnocení. Jazykové portfolio pro rozvoj sebehodnocení. Sebereflexe a profesní rozvoj.

8) Hodnocení učebnic AJ včetně vztahu ke klíčovým kompetencím. Autentické materiály ve výuce. Využití moderních technologií ve vzdělávaní.