Hlavní cíle předmětu je: (1) orientace studenta v současné situaci řešení odborných problémů v oblasti didaktiky biologie (respektive přírodopisu) a v hlavních oblastech světového výzkumu v didaktice biologie; (2) zvládnutí formulace vědeckého problému a jeho kritické analýzy; (3) vytvoření komparačního pohledu na didaktiku biologie v ČR ve světle problematiky řešené v zahraničí.
Rámcový obsah: (1) Problémy didaktiky biologie z pohledu účastníků semináře; (2) Didaktika a metodika výuky biologie, stav didaktiky biologie a výzkumu v didaktice biologie v ČR ve vztahu k situaci v zahraničí a nárokům na doktorské studium. (3) Přístupy k řešení problémů ve vzdělávání v biologii v německy a anglicky mluvících zemích a v ČR. (4) Výzkumná témata v didaktice biologie v ČR. (5) Trendy v přírodovědném a biologickém vzdělávání – přehled situace v ČR a ve světě (6) Motivace a vztah žáků ke studiu přírodovědných předmětů, resp. přírodopisu a biologie (7) Problém přípravy učitelů biologie; (8) Formativní a sumativní hodnocení vzdělávání a problém hodnocení výsledků vzdělávání v biologii.
V rámci každého tématu bude student zpracovávat analýzu zvolené dílčí problematiky a způsobů jejího řešení na základě publikovaných odborných sdělení. Tato analýza bude prezentována studenty během výuky a jednotlivá témata budou diskutována.