Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychodidaktika a neurodidaktika v oborově didaktických souvislostech

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPDB1U041B

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty s rozšiřujícími poznatky navazujícími na vzdělávací obsah zaměřený na obecnou didaktiku a pedagogickou psychologii. Učení je v předmětu představováno jako komplex neurofyziologických procesů probíhajících v různých částech mozku, který je chápán v duchu biologické fenomenologie jako autopoietický systém. Diskutovány jsou mechanismy paměti a učení a možnosti jejich pedagogického ovlivňování. Vědomosti o neurofyziologických procesech v mozku jsou dále aplikovány do pedagogické oblasti v souvislosti s individuálními charakteristikami učících se jedinců. Během kurzu budou studenti seznámeni s přístupem autoregulovaného učení a nezbytnou složkou metakognice. Výuka zaměřená na podporu autoregulovaného učení a metakognice vede učící se jedince k rozvoji jejich základních kompetencí spojených s učením, s řešením problémů a samostatným tvůrčím uvažováním. Diskutovány budou i možnosti diagnostiky a metodologie způsobů zjišťování úrovně metakognitivní rozvinutosti a praktické cesty, které vedou k rozvoji a využití metakognitivního potenciálu učících se jedinců.

Tematické zaměření předmětu se zaměřuje do těchto oblastí:

• Neurofyziologické základy paměti a učení – mechanismy paměti, typy paměti, fyziologické faktory ovlivňující proces zapamatování, vztah mezi pamětí a učením.

• Funkční zobrazování mozku, principy funkčních zobrazovacích metod – fMRI, PET, SPECT, MEG, význam funkčního zobrazování mozku pro studium procesů paměti a učení.

• Styly učení – kognitivní styly, styly učení žáků, klasifikace stylů učení, vyučovací styly učitele, možnost ovlivňování stylů učení, efektivní využívání stylů učení v rámci edukačního procesu., diagnostika stylů učení.

• Individuální charakteristiky učícího se jedince – vnitřní poznatkové systémy, jejich utváření, geneze a ovlivňování, prekoncepty a práce s naivními teoriemi ve vyučovacím procesu. Možnosti diagnostiky prekonceptů. Strategie překonávání miskoncepcí.

• Didaktická rekonstrukce – didaktická transformace učiva, přibližování vnitřních poznatkových systémů učícího se jedince k aktuálnímu stavu poznání. Metody efektivního učení a vyučování, prostředky didaktické rekonstrukce. Volba optimálních učebních a vyučovacích strategií.

• Vztah autoregulovaného učení a metakognice, komponenty metakognice, ontogeneze – vývojová psychologie a metakognitivní rozvoj, diagnostika metakognitivního potenciálu učícího se jedince – přístupy při zjišťování úrovně metakognitivní rozvinutosti.

• Možnosti a limity záměrné intervence s cílem rozvoje metakognitivního potenciálu učícího se jedince. Výběr vhodných metod a forem edukace, rozvoj autoregulačních strategií.

• Možnosti praktického využití poznatků týkajících se mechanismů paměti a učení. Netradiční přístupy k výuce, kritická analýza moderních trendů řízení učebního procesu ve vzdělávání dospělých; problémy terciární didaktiky.