V současnosti je již dobře popsán sled osvojování jednotlivých gramatických kategorií češtiny a specifika osvojování gramatiky vysoce flektivního jazyka. Jedním z cílů moderní didaktiky mateřského jazyka je vycházet ze žákovských prekonceptů a navazovat ve výuce na aktuální implicitní znalosti žáků. Ty se vyvíjejí po celou dobu školní docházky a k menším modifikacím dochází i později v životě. Velké rozdíly mezi žáky se týkají nejen lexikální, ale i gramatické kompetence, což ovlivňuje u některých žáků negativně celý proces vzdělávání včetně motivace ke studiu.
Cílem předmětu je seznámit studenty se standardním vývojem morfologie u dítěte, ale i možnými odchylkami a jejich příčinami. Hlavní pozornost ovšem bude věnována standardní vývojové trajektorii. Student se seznámí s osvojováním flexe ohebných slovních druhů a s osvojováním základních deklinačních a konjugačních paradigmat v batolecím a předškolním věku a s prekoncepty žáků mladšího školního věku.
Předmět předpokládá samostatnou výzkumnou práci studenta. Student se zaměří na jeden konkrétní jazykový aspekt a bude sledovat jeho psycholingvistický vývoj ve standardní vývojové trajektorii a zároveň jeho pojetí v učebnicích a kurikulárních materiálech po celou dobu školní docházky, tj. od mateřské školy až po maturitní ročník. V práci bude student reflektovat, zda jsou kurikulární a učební materiály v souladu s dosavadními poznatky psycholingvistických bádání a se žákovskými prekoncepty. Metodologie výzkumné práce – kvalitativní či kvantitativní. Rozsah práce – 10 až 15 stran. Na základě této práce bude studentovi udělena zkouška.
Témata:
• Osvojování gramatických kategorií substantiv, adjektiv a pronomin.
• Osvojování gramatických kategorií verb.
• Žákovské prekoncepty týkající se gramatických kategorií ohebných slovních druhů.
• Školní zralost z hlediska psycholingvistiky.
• Omezený a rozvinutý jazykový kód z psycholingvistické perspektivy.