Obsahové celky:
1. Vstupní organizačně-administrativní blok: organizace semestru, sonda do aktuálních hudebněpedagogických znalostí doktorandů, požadavky pro udělení zkoušky, hudebněpedagogická literatura domácí a zahraniční provenience, odborné společnosti a instituce.
2. Hudební pedagogika jako věda, vymezení hudební pedagogiky v systému muzikologie, formování hudební pedagogiky jako vědní discipliny. Interdisciplinární dimenze hudební pedagogiky, pozice a vazby hudební pedagogiky v kontextu humanitních a společenskovědních oborů. Předmět, cíle a úkoly hudební pedagogiky.
3. Systematika hudební pedagogiky, strukturace hudební pedagogiky.
4. Hudební pedagogika a hudební výchova, hudební výchova v systému českého školství, kurikulární dokumenty, hudební edukace, subjekty, objekty a principy hudební edukace, profesionální příprava hudebních pedagogů. Hudebnost a její diagnostika.
5. Metody výzkumu hudební pedagogiky, klasifikace výzkumných metod. Teoretické metody výzkumu: analýza a syntéza, indukce a dedukce, modelování systémů, historicko-srovnávací metoda, genetická metoda. Empirické metody výzkumu: pozorování, experiment, ratingová metoda, dotazník, rozhovor, test, sémantický diferenciál, projektivní metoda. Hlavní trendy současného hudebněpedagogogického výzkumu.
6. Hudební komunikace v masmediální a globalizované společnosti. Axiologická dimenze hudby a hudební výchovy. Současné postavení hudební pedagogiky a hudební výchovy na základě vývoje hudební kultury a determinace aktuálními mimohudebními faktory. Hudební preference. Akustická ekologie.
7. Filozofická východiska nových koncepcí hudební pedagogiky. Synchronní paradigmata hudební pedagogiky. Integrativní hudební pedagogika a polyestetická výchova.
8. Aktuální trendy hudební pedagogiky v evropském a mimoevropském kontextu.
9. Dějiny české hudební pedagogiky / hudební výchovy (historický vývoj, koncepce, instituce, reflexe); dějiny hudební pedagogiky a hudební výchovy v Evropě v kontextu jejich vlivu na formování české hudební pedagogiky / hudební výchovy. Hudební pedagogika / hudební výchova a region.
10. Osobnosti české a evropské hudební pedagogiky / hudební výchovy
19. –
21. století.
11. Hudebněpedagogická / hudebněvýchovná a metodicko-didaktická literatura
19. –
21. století.
12. Lidová píseň jako inspirační zdroj hudební pedagogiky. Etnická hudba a hudební pedagogika.
Předmět Hudební pedagogika jako teoretická reflexe hudební výchovy prohlubuje a rozšiřuje dosavadní poznatko-vý systém doktorandů v daném oboru. Kromě teoretické reflexe je rozvíjena schopnost doktorandů identifikovat, analyzovat, kriticky hodnotit jednotlivé problémy současné teorie a praxe včetně generalizace závěrů, a to na základě práce s tuzemskou i zahraniční literaturou a informacemi z průzkumných šetření.
Reflektovány jsou aktuální problémy české i (výběrově) zahraniční hudební pedagogiky a hudební výchovy.