Obsahové celky: Metodologie hudebně pedagogického a pedagogického výzkumu:
1. Metodologická východiska výzkumu v hudební výchově a hudební pedagogice,
2. Vědecký výzkum v pedagogice, výzkum kvalitativní a kvantitativní,
3. Metody a techniky hudebně pedagogického výzkumu,
4. Logika pedagogického vědeckého výzkumu a teoretická východiska pedagogického výzkumu,
5. Realizace výzkumu v hudební pedagogice,
6. Analýza a diskuse příkladových hudebně pedagogických výzkumů. Metodika tvorby a prezentace odborných textů:
1. Studentské odborné texty v systému současného českého vysokoškolského studia s důrazem na práce graduační,
2. Odpovědnost za odborné texty a etika badatelské práce, hlavní znaky odborných textů,
3. Odborné texty z hlediska jejich koncepce a obsahu,
4. Citace v textu a bibliografické citace,
5. Kanonické části odborných textů,
6. Jazyk a formální úprava odborných textů,
7. Prezentace odborných textů,
8. Hodnotitelé a způsoby hodnocení odborných textů,
9. Odborné texty v oborovém kontextu,
10. Odborná literatura k tvorbě, publikování a prezentaci odborných textů. Praktická práce s problematickými studentskými odbornými texty. Závěrečný publikační výstup prezentuje osvojené znalosti a dovednosti.
Seznamuje s vybranými klíčovými problémy metodiky tvorby a prezentace odborného textu s důrazem na vlastní publikační a prezentační činnost studenta. Důraz je kladen na rozvoj individuální schopnosti rozumět, vykládat a aktivně užívat dané problematiky oborově i interdisciplinárně.
Předmět rovněž motivuje studenty k vlastní publikační a prezentační činnosti a splnění zápočtového úkolu plní funkci kontrolní (textový výstup je podrobně analyzován a komentován, metodologická doporučení mají obecná oborová vyústění).