Cílem předmětu je představit klíčová psychologická témata k hlubšímu porozumění náročnosti učitelství a posilování psychologické podpory učitelů a učitelských týmů ze školně-psychologické a poradensko-psychologické perspektivy.
Jednotlivá témata budou představena na přednáškách a následně diskutována na seminářích. Výuka bude probíhat ve
čtyřech blocích a bude odpovídat rozsahu 1/1 (tj. 24 hodin přímé výuky). Na jednotlivé bloky budou studující plnit průběžné
úkoly, zejména četba dílčích odborných textů k danému tématu. Úspěšné absolvování kurzu bude vycházet z aktivní účasti na seminářích a dále ze seminární práce, která bude představovat realizaci rozhovoru s učitelem/učitelkou (podle zadaných instrukcí) a jeho rozbor s využitím odborných konceptů osvojených v průběhu přednášek a seminářů.
Pohled na učitelství historicky - parametry profese a jejich vývoj
O čem vypovídají krize učitelství ve 20. st.
Učitelství jako pomáhající profese, specifika a srovnání s jinými pomáhajícími profesemi
Spor o význam teoretické vs. praktické přípravy a paradoxy autonomie učitelské profese
Učitelská profesní identita a učitelská subjektivní teorie, vývoj
Zdroje uspokojení, profesní well-being
Náročnost, zátěž a stres v učitelství, syndrom vyhoření
Učitelská profesní dilemata a jejich řešení
Učitelská self-efficacy a kolektivní self-efficacy, možnosti podpory
Strategie zvládání stresu a jejich nácvik
Profesní sebereflexe, možnosti jejího posilování
Komunikace učitelů s žáky, rodiči, kolegy a vedením školy, rizika a možnosti podpory efektivní komunikace
Individuální a skupinová práce s vyučujícími z pozice školního a poradenského psychologa