Charles Explorer logo
🇬🇧

Teacher/Educator psychology

Class at Faculty of Education |
OPDP1Q114B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem předmětu je představit klíčová psychologická témata k hlubšímu porozumění náročnosti učitelství a posilování psychologické podpory učitelů a učitelských týmů ze školně-psychologické a poradensko-psychologické perspektivy.

Jednotlivá témata budou představena na přednáškách a následně diskutována na seminářích. Výuka bude probíhat ve

čtyřech blocích a bude odpovídat rozsahu 1/1 (tj. 24 hodin přímé výuky). Na jednotlivé bloky budou studující plnit průběžné

úkoly, zejména četba dílčích odborných textů k danému tématu. Úspěšné absolvování kurzu bude vycházet z aktivní účasti na seminářích a dále ze seminární práce, která bude představovat realizaci rozhovoru s učitelem/učitelkou (podle zadaných instrukcí) a jeho rozbor s využitím odborných konceptů osvojených v průběhu přednášek a seminářů.

 Pohled na učitelství historicky - parametry profese a jejich vývoj

 O čem vypovídají krize učitelství ve 20. st.

 Učitelství jako pomáhající profese, specifika a srovnání s jinými pomáhajícími profesemi

 Spor o význam teoretické vs. praktické přípravy a paradoxy autonomie učitelské profese

 Učitelská profesní identita a učitelská subjektivní teorie, vývoj

 Zdroje uspokojení, profesní well-being

 Náročnost, zátěž a stres v učitelství, syndrom vyhoření

 Učitelská profesní dilemata a jejich řešení

 Učitelská self-efficacy a kolektivní self-efficacy, možnosti podpory

 Strategie zvládání stresu a jejich nácvik

 Profesní sebereflexe, možnosti jejího posilování

 Komunikace učitelů s žáky, rodiči, kolegy a vedením školy, rizika a možnosti podpory efektivní komunikace

 Individuální a skupinová práce s vyučujícími z pozice školního a poradenského psychologa