Cílem předmětu je monitorovat aktuální trend ve vzdělávání žáků se SVP – přechod od diagnosticko-terapeutického modelu k modelu preventivně-intervenčnímu. Jde o hledání specifických obsahů ve výuce, které jsou pro žáky se speciálními potřebami konkrétní typologie nejvíce problémové. Probrány budou tedy nejčastější problémy, vyskytující se u českých žáků a hledány možné formy podpory a nápravy. Důraz bude kladem na ta postižení či znevýhodnění, ve kterých dominují vývojové, sociální a psychosociální problémy žáků, pozornost nebude věnována žákům se smyslovými a tělesnými handicapy.
Témata:
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v současném trendu inkluzivního vzdělávání, podpůrná opatření 1.-5. stupně (plán pedagogické podpory, asistent pedagoga, úpravy obsahů a výstupů vzdělávání, pedagogické intervence, pomůcky aj.).
Žáci se specifickými poruchami učení a chování (problémy ve čtení, psaní, matematice), se specifickými poruchami
řeči a jazykových schopností, specifické problémy a jejich kompenzace, podpůrná opatření, poradenské služby.
Žáci s psychiatrickými diagnózami, s poruchami autistického spektra, jejich problémy ve výuce, podpůrná opatřen í, poradenské služby.
Podpůrný poradenský systém, preventivní a intervenční přístupy, spolupráce učitele a poradenských pracovníků, metodická podpora ŠPZ a ŠPP pro další profesní rozvoj učitele v oblasti inkluzivního vzdělávání.