Charles Explorer logo
🇨🇿

Primární pedagogika

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPDQ1P121B

Sylabus

Předmět primární pedagogiky, na dítě orientované pojetí primární pedagogiky.

Etika učitelské profese s ohledem na učitele na 1. stupni ZŠ.

Transformace primárního vzdělávání po roce 1989 v širším kontextu transformace českého škoství, alternativní didaktické koncepce a inovativní projekty  - z hlediska teoretických východisek, výzkumného sledování a reflexe praktických zkušeností v praxi českého školství.

Primární škola/vzdělávání v historicko srovnávací perspektivě - z hlediska postavení ve vzdělávacím systému, celkového pojetí, cílů, obsahu a procesů učení v primárním vzdělávání s cílem identifkovat klíčové evropské trendy a srovnat je s trendy domácího vývoje.

Hlavní témata mohou být modifikována a rozšířena dle odborného zaměření doktorandů. Mohou být také na základě zájmu doktorandů doplněna o další důležitá témata, zejm. individualizace v primárním vzdělávání, práce s nadaným žáky, multikulturní vzdělávání, konstruktivistické přístupy a tvorba učebnic (na příkladu prvouky), čtenářská gramotnost v primární škole a její rozvoj (historie, srovnávací mezinárodní výzkumy). U specializovaných témat v LS 2019 budou konzultanty PhDr.T.Krčmářová,Ph.D. Nadaný žák na 1. stupni ZŠ  a PhDr. Jana Kargerová, PhD. Inovace v konstruktivistických přístupech ke vzdělávání.  

Anotace

Kurz je zaměřen na klíčová témata primární pedagogiky: zejm. na dítě orientované pojetí primární pedagogiky; osobnostně rozvíjející pojetí primárního vzdělávání; pojetí primární školy a primárního vzdělávání v historicko srovnávací perspektivě; transformace primárního vzdělávání po roce 1989 v širším kontextu transformace českého školství; proměny ve vybraných oblastech, např. rozvoj čtenářské gramotnosti; alternativní didaktické koncepce a inovativní projekty z hlediska teoretických východisek i reflexe praktických zkušeností v praxi českého školství.