Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou marginalizovaných skupin dospělých jedinců, možnostmi a metodami jejich vzdělávání, resocializací, integrací a s andragogickým poradenstvím (životním, profesním, kariérovým a edukačním). Gerontagogika se věnuje tématům souvisejícím se stářím a stárnutím, vzděláváním a učením se seniorů, dále problematice aktivizace, sociální rehabilitace, animace, terapie, mezigeneračních a kulturních aktivit, sociálního a komunitního začlení seniorů do společnosti. Gerontagogika se konstituuje jako aplikovaná andragogická disciplína zaměřená na výchovně-vzdělávací činnost s dospělými a především seniory, a to jak ve smyslu výchovy a vzdělávání ke stáří, tak ve stáří. Zabývá se rovněž studiem mezigeneračních vztahů, solidaritou a mezigeneračním učením. Student bude disponovat sociálně-andragogickými, mezioborovými a transverzálními kompetencemi, které umožní rozvíjet jeho inovační a znalostní potenciál, kreativitu, empatii, profesní a akademickou integritu a realizovat výzkumu v sociálně-andragogické oblasti. Bude schopen kritického a samostatného myšlení, analyzovat koncepce a strategie v oblasti vzdělávání a učení se specifických cílových skupin dospělých a seniorů. Bude umět realizovat programy prevence delikventního chování a edukačně-preventivní programy vedoucí k eliminaci sociálně-patologických jevů. Obsah – témata:
1. Přístupy k marginalizovaným cílovým skupinám dospělých (sociálně vyloučení, bezdomovci, dlouhodobě nezaměstnaní, drogově závislí, matky na mateřské, migranti, odsouzení).
2. Sociální andragogika a její konceptualizace (teoretický mezioborový rámec); evropské trendy.
3. Gerontagogika a sociální gerontologie v systému věd o výchově (edukačních věd) – vývoj, historické a filozofické souvislosti.
4. Multidisciplinární a teoretická východiska stáří a stárnut (teorie stáří); demografické souvislosti.
5. Specifika edukačního procesu seniorů (z hlediska psychologického, androdidaktického, sociologického a biologického).
6. Sociální rehabilitace a aktivizace seniorů (prevence demence, udržení/zvyšování kvality života).
7. Penitenciární a postpenitenciární péče (resocializace, reedukace, integrace, programy zacházení a prevence recidivy a delikvence).
8. Metody a techniky andragogické a sociální práce s marginalizovanými skupinami dospělých.
9. Andragogické poradenství (principy, metody a poradenský proces).