Charles Explorer logo
🇬🇧

Portfolio between Art Education Theory and Practice

Class at Faculty of Education |
OPDW1V106B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Portfolio jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy 2.

Portfolio jako nástroj formativního hodnocení ve výtvarné výchově a nástroj reflexe žáků 3. Umělecké portfolio

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem kurzu je rozvíjet reflektivní dovednosti studentů a posilovat jejich znalosti v oblasti didaktiky výtvarné výchovy. Klíčovým konceptem reflexe se stává portfolio, charakteristickými principy jsou procesuálnost, individualizace, subjektivita, aktivita, dlouhodobost a metakognice.

Student postupně hledá vlastní umělecko-didaktické formy portfolia. Ústřední téma je zkoumáno ze tří hledisek. Portfolio je chápáno jednak jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy.

Studenti na základě analýzy konkrétních výstupů formulují své pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zdůvodňují. V tomto bloku se zaměřují na učitele výtvarné výchovy.

Dále je portfolio prezentováno jako nástroj formativního hodnocení ve výtvarné výchově a nástroj reflexe žáků. Blok se zabývá problematikou reflexe/hodnocení ve výtvarné výchově, kvalitou artefaktů, rozvojem metakognice žáků pomocí uvažování nad vlastní autorskou tvorbou.

Třetí blok se vrací k původní prezentační funkci uměleckého portfolia. Studenti hledají možné formy a polohy autorského uměleckého portfolia.

Tříděním a reflexí vlastní autorské tvorby hledají obecné principy oborové didaktiky. Zároveň studují polohy a proměny konceptu lidské identity.