Charles Explorer logo
🇨🇿

Cizí jazyk – francouzština II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0F187B

Sylabus

1.-2.     Unité 1

            Sociokulturní témata: formální a neformální představení, rodina, každodenní aktivity

            Komunikační cíle: představit sebe, svoji rodinu, požádat někoho, aby se představil, vyjádřit    libost, popsat aktivity, vyjádřit frekvenci a intenzitu

            Jazykové cíle: gramatika – tázací zájmeno quel, tři typy otázek, passé récent a futur proche,   neurčité zájmeno tout, předložky pojící se s názvy zemí a měst                                    fonetika – tázavá intonace, výslovnost tous (1), vázání/řetězení                                    slovní zásoba – stav, vztahy v rodině, každodenní aktivity  

            Unité 2

            Sociokulturní témata: společenský, kulturní a geografický původ osoby, náležitost k dané          skupině (chování, styl oblékání, atp.)

            Komunikační cíle: popsat někoho, podat informace o někom, formulovat zdvořilou žádost,             vyjádřit přání

            Jazykové cíle: gramatika – vztažná zájmena qui a que, ukazovací zájmena celui-ci, celle-    ci..., přítomný podmiňovací způsob, tázací zájmeno lequel                                    fonetika – intonace (upřímnost a ironie), přední samohlásky                                    slovní zásoba – společenské postavení, popis osoby (vnější charakteristika),           styl oblékání   3.-4.     Unité 3

            Sociokulturní témata: životní styl, představení měst Montpellier, Lille, Lyon a Toulouse

            Komunikační cíle: popsat bydlení, vyjádřit potřebu, přání, porovnat kvantitu a kvalitu

            Jazykové cíle: gramatika - vztažná zájmena où a dont, komparatif, přivlastňovací zájmena, superlatif                                    fonetika – nosové hlásky, výslovnost plus                                    slovní zásoba – bydlení, dopravní prostředky, město  

            Unité 4

            Sociokulturní témata: zdraví, problémy spojené se zdravotním stavem

            Komunikační cíle: vyjádřit podmínku, popsat způsob života, vyjádřit radu nebo potřebu

            Jazykové cíle: gramatika - hypotéza, neurčitá přídavná jména, zájmena en a y, neurčitá         zájmena, devoir + infinitif, přítomný subjonctif                                    fonetika - intonace (rada, podráždění), nosové hlásky, výslovnost tous (2),  výslovnost subjonctivu                                    slovní zásoba – potraviny, jídlo, sport   5.-6.     Unité 5

            Sociokulturní témata: aktivní život, vzpomínky na školní léta, specifika francouzského            vzdělávacího systému

            Komunikační cíle: popsat situaci a událost v minulosti, evokovat vzpomínky, situovat v        čase, vyjádřit výhrady

            Jazykové cíle: gramatika - časy vypravování (přítomný čas, minulý čas složený,    imperfektum), tvoření příslovcí -ment, ne … que, depuis, il y a                                    fonetika - rozdíl ve výslovnosti přítomného času, minulého složeného času a       imperfekta, intonace (vyjádření překvapení a příslovce -ment), výslovnost polosouhlásek                                    slovní zásoba - práce, škola, vzdělávání  

            Unité 6

            Sociokulturní témata: internet, kavárny, víkendové aktivity, společenský život

            Komunikační cíle: popsat aktivity, odůvodnit výběr, představit projekt, vyjádřit příčinu    problému

            Jazykové cíle: gramatika – zápor, vyjádření příčiny, gérondif                                    fonetika – výslovnost schwa, intonace (vyjádření názoru), nosové hlásky                                    slovní zásoba – komunikace, kavárny, zájmy   7.-8.     Unité 7

            Sociokulturní témata: nové komunikační prostředky, média, společenské chování

            Komunikační cíle: vyjádřit pravděpodobnost nebo jistotu, situovat v čase, vyjádřit následek

            Jazykové cíle: gramatika - vyjádření budoucnosti (přítomný čas, futur proche, futur           simple), avant de + přítomný infinitif, après + minulý infinitif                                    fonetika - intonace (rozdíl mezi příkazem, varováním, nabádáním a radou)                                    slovní zásoba - technologie, média   9.-10.   Unité 8

            Sociokulturní témata: cestování (motivace, postoje, vzpomínky), poezie

            Komunikační cíle: hovořit o motivaci, zvycích, vzpomínkách, sdělit úhel pohledu

            Jazykové cíle: gramatika - shoda v příčestí minulém, vyjádření trvání, COD a COI                                    fonetika - výslovnost minulého příčestí dle shody, zavřenost a otevřenost  samohlásek                                    slovní zásoba - turismus, cestování, pocity   11.-12. Unité 9

            Sociokulturní témata: důležité životní hodnoty, státní příslušnost

            Komunikační cíle: vyjádřit souhlas a nesouhlas

            Jazykové cíle: gramatika – vyjádření přípustky, ce qui, ce que                                    fonetika – rytmus (rytmické skupiny a přízvuk), intonace (nesouhlas, pocity)                                    slovní zásoba – politika, finance, názor

Anotace

Cizí jazyk – francouzština II je součástí souvislého a na sebe vzájemně navazujícího celku kurzů Cizí jazyk – francouzština I-V pro 1. až 3. ročník studia francouzského jazyka pro 1. stupeň základní školy. Jeho cílem je postupný nácvik a rozvoj lingvistických a komunikačních dovedností studujících vedoucí k dosažení úrovně jazykové kompetence A2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (2018).

Důraz je kladen na nácvik porozumění hovorové spisovné francouzštině v její psané a mluvené podobě, tvořivé zpracování a ovládnutí vybraných konverzačních témat a další rozšiřování konverzačních okruhů. Dbáno je na správnou výslovnost, přirozenou dikci a větnou melodii.

Kurz je zaměřen na zvládnutí základů francouzské gramatiky a slovní zásoby odpovídající dané úrovni. Ve výuce je postupováno dle učebnice Le nouveau Taxi! 1 a doplňkových aktivit.

Porozumění mluvenému slovu a uvedení do reálií současné Francie je uskutečňováno také za pomocí autentických materiálů a multimediálních pomůcek.