Charles Explorer logo
🇨🇿

Přehled dějin a kultury Francie I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0F249B

Sylabus

Témata 1) Tváří v tvář Clio: obecné problémy a otázky, přístupy nebo „dějiny dějin“ 2) Dlouhý nebo krátký středověk? Orientační body a výrazné rysy doby (vazalství, rytířství, křížové výpravy, nevolnictví, teocentrismus a teokracie atd.) 3) Francie ve středověku; kurtoazie; mystika; katedrály; románský sloh a gotika. Středověky 4)Renesance: zlom nebo kontinuita? Pojem změny paradigmatu/epistemologické revoluce 5) Raná modernita prostřednictvím své epistémy; napětí mezi klasicismem, manýrismem a barokem 6) Osvícenci a jejich projekt emancipace; preromantické probuzení a posunyna přelomu 18. a 19. století 7) Věk moderních národů a buržoazní revoluce; průmysl, věda a proměna vztahu mezi umělcem a společností 8) Na soumraku 19. století a na úsvitu 20. století: mezi pocitem dekadence a optimismem Belle Époque 9) Kataklyzma let 1914–1918 a jeho důsledky; meziválečné fáze 10) Druhá světová válka; poválečné období s jeho fenomény: konzumní společnost, pozdní kapitalismus; akcelerace technologické a kulturní evoluce; dekolonizace; nástup postmoderny… 11) …a současnost.

Masová kultura a kultura elit – propast nebo vyrovnávání? Éra „post-“. Pokus o syntézu, otázky, polemiky, perspektivy

Anotace

Kurz se zaměří na tři významové osy:

Tou první je celkový pohled na dějiny Francie: významná období a hlavní události, které se k nim vztahují, významné osobnosti, které se zásadně podílely na dějinách země, hlavní linie sociologického, ekonomického a politického vývoje.

Druhá osa umožní studentům orientovat se v dějinách francouzského umění, představí významné umělecké směry, hlavní umělce a jejich velká díla a zároveň podá návod, jak číst monumentální architektonická, malířská a sochařská díla.

Obsahem třetí osy bude orientace v základní bibliografii a návodné didaktické postupy umožňující mluvit o těchto tématech s dětmi na 1. stupni ZŠ.

V první části kurzu budou probrány dějiny Francie od Galie a galorománské civilizace po období klasicismu (17. století).