Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika HV s praxí – pro zaměření TV, VV, DV, cizí jazyk

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0H206B

Sylabus

Obsah předmětu:

Koncepce hudební výchovy na 1. st. ZŠ, činnostní charakter Hv, RVP, ŠVP, průřezová témata, osnovy, standardy, učebnice Hv, školy s RVHV. Slovní hodnocení v Hv.

Psychologické základy hudební výchovy – základní hudebně psychologické kategorie, klasifikace hudebních schopností a jejich charakteristika.

Diagnostika hudebnosti, koncipování kolektivní a individuální prověrky hudebnosti.

Rozvoj rytmického cítění, rytmická práce s říkadlem a s písní, rytmické slabiky.

Hlasová výchova, funkce přípravných cvičení k písni. Metody nácviku písně.

Instrumentální činnosti. Carl Orff, Orffův Schulwerk.

Hudebně-pohybová výchova, elementární tanec.

Poslechové činnosti, vizualizace poslechu, aktivní poslech.

Tvořivá intonace, rozvoj intonačních dovedností, fonogestika, sluchová analýza.

Principy rozvoje dětské hudební tvořivosti.

Prvky vícehlasu. Metodický postup při práci s vícehlasem.

Komplexní pojetí hudební výchovy, hudební pohádka jako integrativní princip, mezipředmětové vztahy v hudební výchově.

Anotace

Teorie a praxe hudebního vyučování. Úvod do hudebně didaktické problematiky, analýza modelových situací v hudebním vyučování. Akcentován je činnostní princip předmětu hudební výchova, veškeré výstupy jsou zaměřeny na praktickou realizaci ve školní praxi s využitím nejnovějších poznatků a trendů, včetně zapojení současných médií.