Obsah předmětu:
Koncepce hudební výchovy na 1. st. ZŠ, činnostní charakter Hv, RVP, ŠVP, průřezová témata, osnovy, standardy, učebnice Hv, školy s RVHV. Slovní hodnocení v Hv.
Psychologické základy hudební výchovy – základní hudebně psychologické kategorie, klasifikace hudebních schopností a jejich charakteristika.
Diagnostika hudebnosti, koncipování kolektivní a individuální prověrky hudebnosti.
Rozvoj rytmického cítění, rytmická práce s říkadlem a s písní, rytmické slabiky.
Hlasová výchova, funkce přípravných cvičení k písni. Metody nácviku písně.
Instrumentální činnosti. Carl Orff, Orffův Schulwerk.
Hudebně-pohybová výchova, elementární tanec.
Poslechové činnosti, vizualizace poslechu, aktivní poslech.
Tvořivá intonace, rozvoj intonačních dovedností, fonogestika, sluchová analýza.
Principy rozvoje dětské hudební tvořivosti.
Prvky vícehlasu. Metodický postup při práci s vícehlasem.
Komplexní pojetí hudební výchovy, hudební pohádka jako integrativní princip, mezipředmětové vztahy v hudební výchově.
Teorie a praxe hudebního vyučování. Úvod do hudebně didaktické problematiky, analýza modelových situací v hudebním vyučování. Akcentován je činnostní princip předmětu hudební výchova, veškeré výstupy jsou zaměřeny na praktickou realizaci ve školní praxi s využitím nejnovějších poznatků a trendů, včetně zapojení současných médií.