Obsah předmětu: 1. Úvod do muzikologické problematiky, hudební pedagogika, primární a sekundární informační zdroje v hudební pedagogice. Režim diplomové práce. 2 Techniky práce s informačními zdroji. Bibliografické citace. Práce s poznatky. Etika vědecké práce. Strukturace teoretické části diplomové práce. 3. Logika výzkumu, obsahová a metodologická stránka výzkumu. Předmět a cíle výzkumu, pracovní hypotézy.
Strukturace výzkumné zprávy. 4. Výzkumné metody a techniky v hudebně výchovné praxi. 5. Hudební psychologie jako hraniční vědní disciplína, základní hudebně psychologické kategorie a jejich charakteristika. 6. Klasifikace hudebních činností, schopností a dovedností. 7. Hudební sluch, možnosti jeho diagnostiky a rozvoje. 8. Rytmické, tonální a harmonické cítění a jejich vývojové zvláštnosti u dětí mladšího školního věku. 9. Hudebně intelektové schopnosti. 1o. Hudebně tvořivé schopnosti a možnosti jejich identifikace. 11. Standardizované testy hudebnosti. Principy tvorby empirické kolektivní prověrky hudebnosti. 12. Zápočtová hodina.
Úvod do metodologie a logiky výzkumu v hudební pedagogice. Základní přehled o informačních zdrojích oboru.
Využití výzkumných metod v podmínkách hudební praxe. Hudebně psychologické poznatky nezbytné k diagnostice hudebnosti žáků.