Charles Explorer logo
🇬🇧

Theory of Literature

Class at Faculty of Education |
OPMN0L128A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky:

1. Estetická zkušenost, funkce literatury

2. Literární život- autor (tvorba očima psychologie a sociologie), dílo (titul), čtenář, ocenění za dětskou literaturu

3. Literární druhy a žánry se zaměřením na specifika literatury pro děti

4. Literární kód a jazykové prostředky (druhy řeči), básnický obraz (obrazné konstrukce)

5. Verš a rytmus (rým a strofa, volný verš)

6. Kompozice, příběh (vyprávění)

7. Literární fikce (perspektiva)

8. Téma a motiv, intertextovost

9. Postava, Prostor

10. Interpretace a smysl; hodnocení a hodnota Semináře:

1. Literatura umělecká vs. populární - tvorba Jiřího Dvořáka (Baobab), oceňované knihy, hledání kvality

2. Charakteristika a interpretace ukázky prozaického textu - V. Matocha, P. Čech, F. Nilsson

3. Interpretace poezie - F. Hrubín, J. Skácel, D. Fischerová

4. Princip obraznosti (V. Nezval, J. Deml, R. Malý, P. Nikl)

5. Titul, intertextovost, funkce literatury - P. Borkovec, D. Mrázková

6. Hodnocení a hodnota, smysl a interpretace - Komplexní charakteristika literárního díla

Annotation

The lectures create elementary theoretical and terminological prerequisites:

(1) for understanding beautiful literature in its aesthetic specificity and genre scale and

(2) for independent didactic interpretation of artistic text within the needs of literary education in primary schools.

It seeks to break down surviving high school stereotypes and discover literature as a stimulating space for fantasy and thought.

The main topics are aesthetic experience, the function of literature, the author and the reader, the construction of a literary work, imagery, verse, story and narration, literary types and genres.

The focus of the seminar is on the cultivation of reading and in the inspiring analysis of a literary text with regard to the object and manner of representation and the possibilities of use in literary education.

Students are actively involved - everyone learns to approach their aesthetic experience, perceive and appreciate the means of expression used (ambiguous places, conflict, character concepts, the author's relationship to the world), understand the meaning of the message, formulate questions the character of a literary work.