Didaktika matematiky II Vyučující: PhDr. Jana Slezáková,Ph.D., PhDr. Štěpán Ročák, Mgr. Radka Havlíčková, PhD.,
Vedoucí praxí: Doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D., Mgr. Jana Macháčková, Ph.D., Mgr. Radka Havlíčková, PhD., PhDr. Štěpán Ročák, Mgr. Milena Kvaszová, PhD.,
Sylabus:
Vstup do praxe, práce s cíli
Zlomky, racionální čísla, záporná čísla; relace.
Protoalgebra - cesta od aritmetiky k algebře
Polarita aritmetiky a geometrie, matematická gramotnost
Rozvíjení porozumění geometrickým tvarům - budování porozumění na úrovni osobností jak 2D, tak 3D geometrie
Geometrické pojmy, vztahy, procesy
Jazyky geometrie jako nástroj komunikace i rozvíjení myšlení
Předpokládáme, že v průběhu praxí se studenti zaměří na výuku těch oblastí, které jsou probírány v teoretické přípravě tak, aby maximálně propojili teorii s praxí a rozuměli didaktickému zpracování probíraných oblastí.
Building on the findings from the Didactics of Mathematics I course and using the findings from previous mathematics courses, this course completes the theoretical preparation of the didactics of arithmetic and also deals with the didactics of geometry. The main goal of arithmetic is building the structure of numbers (natural, whole and rational) through binary operations.
Geometry is focused on conceptual processes, the development of "languages" that can be used to formulate problems and articulate solutions, the search for generic models and abstract knowledge when revealing relationships, the development of argumentation and the construction of appropriate argumentation tools. Emphasis will be placed especially on the connection between theory, which the student gets to know during lectures and seminars, and his own reflective practice, which is part of the course.
Students will be introduced to the basic cognitive and meta-cognitive phenomena present in the student's consciousness while gaining experience in the mentioned areas. The curriculum of lectures, seminars and possibly reflections during practices is closely linked.
The didactic procedures chosen during practicals will be argued using theoretical knowledge with regard to the specifics of the students. In this regard, communication with the teacher of the class in which the student will practice will be important.
The teacher thus becomes an integral part of the learning commnuity: student - class teacher - faculty teacher.