Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika matematiky II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0M158A

Sylabus

Didaktika matematiky II Vyučující: PhDr. Jana Slezáková,Ph.D., PhDr. Štěpán Ročák,  Mgr. Radka Havlíčková, PhD.,

Vedoucí praxí: Doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.,  Mgr. Jana Macháčková, Ph.D., Mgr. Radka Havlíčková, PhD., PhDr. Štěpán Ročák, Mgr. Milena Kvaszová, PhD.,

Sylabus:

Vstup do praxe, práce s cíli

Zlomky, racionální čísla, záporná čísla; relace.

Protoalgebra - cesta od aritmetiky k algebře

Polarita aritmetiky a geometrie, matematická gramotnost

Rozvíjení porozumění geometrickým tvarům - budování porozumění na úrovni osobností jak 2D, tak 3D geometrie

Geometrické pojmy, vztahy, procesy

Jazyky geometrie jako nástroj komunikace i rozvíjení myšlení  

Předpokládáme, že v průběhu praxí se studenti zaměří na výuku těch oblastí, které jsou probírány v teoretické přípravě tak, aby maximálně propojili teorii s praxí a rozuměli didaktickému zpracování probíraných oblastí.

Anotace

V návaznosti na poznatky z kurzu Didaktika matematiky I a s využitím poznatků proběhlých kurzů z matematiky dokončuje tento kurz teoretickou průpravu didaktiky aritmetiky a věnuje se též didaktice geometrie. Hlavním cílem aritmetiky je budování struktury čísel (přirozených, celých a racionálních) prostřednictvím binárních operací.

Geometrie je zaměřena na pojmotvorné procesy, rozvoj "jazyků", kterými lze formulovat problémy a artikulovat řešení, hledání generických modelů a abstraktních poznatků při odhalování vztahů, rozvoj argumentace a budování vhodných argumentačních nástrojů. Akcent bude položen zejména na propojení teorie, se kterou se student seznamuje při přednáškách a při seminářích, a vlastní reflektivní praxe, která je součástí kurzu.

Studenti budou seznámeni se základními kognitivními a meta-kognitivními jevy přítomnými ve vědomí žáka při nabývání zkušeností v uvedených oblastech. Učivo přednášek, seminářů a případně reflexí při praxích je úzce provázáno.

Didaktické postupy volené při praxích budou argumentovány s využitím poznatků teoretických s ohledem na specifika žáků. V tomto ohledu bude důležitá komunikace s učitelem třídy, ve které bude student praktikovat.

Učitel se tak stává nedílnou součástí učící se komunity student - učitel třídy - učitel z fakulty.