Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0N151A

Sylabus

·    Hodnocení  čtení, znaky čtenářského výkonu, náprava obtíží

·    Hodnocení psaní, znaky písařského výkonu, náprava obtíží

·    Alternativní a zahraniční metody využívané při rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti (globální metoda, Sfumato, metoda bez slabikáře atd.)

·    Diagnostické postupy uplatňované při rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti

·    Rozvoj písařské dovednosti ve vyšších ročnících primární školy

·    Rozvoj čtenářství a tvořivého psaní v období rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti

·    Mezinárodní zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti (PISA, PIRLS atd.)

·    Komparace didaktických systémů školního rozvoje počáteční gramotnosti v zahraničí.

·    Možnosti spolupráce s přípravnými třídami, mateřskými školami, knihovnami, pedagogicko-psychologickými poradnami z hlediska podpory a rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti v ZŠ.

·    Možnosti inovací školních vzdělávacích programů v ZŠ se zaměřením na podporu počáteční čtenářské gramotnosti

Anotace

Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti s jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti, především z hlediska didaktického a výzkumného. Obsah kurzu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí, metodický a didaktický systém školního rozvoje počáteční gramotnosti.

Zároveň bude integrována problematika psychologicko-lingvistická a speciálně-pedagogická. Součástí předmětu je praxe v 1. a 2. třídě ZŠ formou přípravy a realizace vyučování čtení a psaní na 1. stupni.