· Hodnocení čtení, znaky čtenářského výkonu, náprava obtíží
· Hodnocení psaní, znaky písařského výkonu, náprava obtíží
· Alternativní a zahraniční metody využívané při rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti (globální metoda, Sfumato, metoda bez slabikáře atd.)
· Diagnostické postupy uplatňované při rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti
· Rozvoj písařské dovednosti ve vyšších ročnících primární školy
· Rozvoj čtenářství a tvořivého psaní v období rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti
· Mezinárodní zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti (PISA, PIRLS atd.)
· Komparace didaktických systémů školního rozvoje počáteční gramotnosti v zahraničí.
· Možnosti spolupráce s přípravnými třídami, mateřskými školami, knihovnami, pedagogicko-psychologickými poradnami z hlediska podpory a rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti v ZŠ.
· Možnosti inovací školních vzdělávacích programů v ZŠ se zaměřením na podporu počáteční čtenářské gramotnosti
Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti s jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti, především z hlediska didaktick ého a výzkumného. Obsah kurzu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí, metodický a didaktický systém školního rozvoje počáteční gramotnosti.
Zároveň bude integrována problematika psychologicko-lingvistická a speciálně-pedagogická. Součástí předmětu je praxe v 1. a 2. třídě ZŠ formou přípravy a realizace vyučování čtení a psaní na 1. stupni.