Role asistenta žáka/ pedagoga
Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem
Typologie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné škole
Princip inkluze v heterogenní třídě
Práce s katalogem podpůrných opatření
Individuální vzdělávací program
Pedagogická diagnostika
Možnosti spolupráce se speciálními pedagogy, psychology, zkušenými učiteli a dalšími odborníky
Spolupráce asistenta s rodiči
Nadané děti v kontextu inkluzivní třídy
Děti s OMJ v kontextu školní třídy.
Práce s žáky z uprchlických rodin, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků nadaných, aj.
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na 1. stupni základní školy. Nedílnou součástí cíle kurzu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství. Studenti dostanou systematickou možnost poznávat a pravidelně pracovat s různými typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě - např. s žáky se specifickými vývojovými poruchami učení a chování, s ADHD, s žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, s nadanými žáky, s žáky s odlišným mateřským jazykem, apod. a hledat individualizované strategie pedagogické práce s nimi a tak jim pomáhat překonávat překážky v učení a následně svoji práci průběžně reflektovat. Obsah a organizace činnosti studenta ve třídě se odvíjí od potřeb konkrétních žáků a určuje ji učitel ve třídě ZŠ. Student tak může zastávat jak roli asistenta žáka, tak roli asistenta pedagoga či se podílet na dílčích asistentských pracích.
Školu a třídu si pro tento druh praxe domlouvá student sám. Ředitelství školy a učitele/učitelku informuje student o obsahu a časové náročnosti praxe v souladu s materiály pro školy v moodle. Praxe je pro učitele nehonorovaná, od učitelů nemůže student vyžadovat žádnou práci, naopak přijímá nabídky učitele/učitelky (reflexe, zpětná vazba, společná tvorba příprav), pokud k nim dojde.
Paralelky mohou (ale nemusí) studenti volit s ohledem na žáka, kterému budou asistovat a na odbornost vedoucích paralelek (dr. Krčmářová- nadaní, dr. Vallin - žáci s OMJ). Na tyto vyučující je možné se také obrátit v případě, že by studenti chtěli doporučit vhodnou třídu na praxi.
Předmět je propojen s paralelně vyučovaným předmětem Inkluzivní primární pedagogika. Studenti budou v předmětu uplatňovat poznatky z něj, ale také z jejich další pedagogicko-psychologické přípravy, znalosti z oblastí specifických poruch učení a chování, ontogenetické, sociální a pedagogické psychologie, obecné a oborových didaktik, praxí v průběhu studia a vlastních učitelských zkušeností. Budou je integrovat do kompetentních přístupů pro práci s žáky ve výuce, které budou realizovat na školách 1. stupně ZŠ. Přípravy na podporu žáků a reflexe svých intervencí budou průběžně reflektovat v moodle.