Charles Explorer logo
🇨🇿

Žáci se SVP II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0S149A

Sylabus

Předmět představí na úrovni soudobého poznání směřování konceptů podpor dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Bude zaměřen zejména na speciální pedagogiku jako vědní obor s jejími četnými interdisciplinárními vazbami na oblast sociální, právní i zdravotní.

Cílem předmětu je seznámit studenty se světem žáka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na současné společné vzdělávání, akcentující jedinečnost každého s důrazem na hodnoty jinakosti a odlišnosti.  Představena bude důležitost spolupráce školy, poradenských zařízení a rodiny žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti budou umět pracovat s aktuální legislativou v oblasti inkluzivního školství, s Úmluvou OSN o právech lidí se zdravotním postižením, s příslušnou speciálně pedagogickou literaturou, s nejnovějšími výzkumy včetně osvědčených postupů dobré praxe při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Anotace

Kurz je zaměřený na problematiku poskytování podpůrných opatření 1. až 5. stupně žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem kurzuje vybavit studenty znalostmi o dopadech různých druhů zdravotních překážek v učení do vzdělávání a interakce s dětmi a dospělými a vhodných podpůrných opatřeních 1. až 5. stupně uplatňovaných v základní škole. 1.

Podpůrná opatření 1. až 5. stupně ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami – podmínky pro zahájení poskytování podpůrných opatření a jejich vyhodnocování, právní rámec 2. Specifika jedinců se zrakovým a sluchovým postižením v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření) 3.

Specifika jedinců s tělesným a kombinovaným postižením v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření) 4. Specifika jedinců s mentálním postižením a poruchami autistického spektra v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření) 5.

Specifika jedinců s problémy v chování v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady vývojového traumatu do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření) 6 Specifika jedinců s narušenou komunikační schopností v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření)