Charles Explorer logo
🇨🇿

Výtvarná kultura a výchova

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0V111A

Sylabus

Přednášky obsahují tato témata:1. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Subjektivní a intersubjektivní faktory komunikace s uměleckým dílem.Příčiny komunikačních problémů při percepci a interpretaci moderního a současného umění.2. Umělecké dílo jako znakový systém. Gramatika, morfologie a tektonika uměleckého díla.3. Vztah umění ke skutečnosti, dobová podmíněnost jako hlavní příčina proměn. Umělecké dílo jako zpověď umělce avýpověď doby.4. Vizuální gramotnost a její kultivace. Každodenní vizualita současné společnosti a její nároky na poučeného účastníkakomunikace.5. Odborná terminologie jako nezbytný prostředek verbální interpretace.6. Principy a metody galerijní a muzejní edukace.Semináře se soustředí na tyto tematické okruhy:1. Interpretace vybraných uměleckých děl, porovnávání subjektivních pojetí. Didaktická transformace zkušeností dovýtvarného úkolu pro žáky ZŠ.2. Stereotypy ve vnímání a uměleckých forem, společenské, kulturní a individuální příčiny jejich odmítání. Zpracováníodmítaného díla ve výtvarném úkolu pro žáky ZŠ.3. Proměny forem výtvarného umění – praktické cvičení, vlastní tvorba. Didaktická transformace vlastního výtvarného uvažování.

4. Kýč a jeho funkce v současné vizuální kultuře.

5. Společná návštěva výstavy či expozice, studium doprovodných vzdělávacích materiálů, jejich analýza a pokus o vytvoření vlastních úkolů pro žáky.

Anotace

Abeceda poučeného diváka: navázání kontaktu a vedení dialogu s výtvarným dílem. Rozvíjení diváckých dovedností při hledání významů, témat a kontextů díla. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Kulturní, historické a sociální kontexty vzniku a vnímání díla, jejich vliv a proměny.

Společný svět - současné umění a vizuální kultura jako představitelé světa, v němž žijeme společně s našimi dětmi. Co nám říká „samo“ dílo a jaké nároky na nás klade skutečné chápání souvislostí. Výtvarné umění, vizuální kultura, vizuální gramotnost – vztahy mezi nimi a jejich postavení ve vzdělávání a výchově.

Svět každodenní vizuality: hračky, hry, móda, filmy, ilustrace, vizuální vyprávění, design. Kýč a jeho role v kultuře a společnosti. Vztahy a souvislosti umění a výtvarného projevu dítěte – témata, prvky vizuálního jazyka (linie, tvar, barva, prostor) a jejich využití.