1. Proměny samotného termínu „umění“, společenské role a funkce umění.
2. Umělecké dílo jako výpověď doby, osobní výpověď umělce a pozice poučeného diváka. Interpretace významu uměleckého díla. Forma jako prostředek sděleného obsahu.
3. Umění pravěku, jeho specifika, formy, vývojové proměny.
4. Umění starověkého Egypta a Mezopotámie.
5. Umění starověkého Řecka. Specifika architektonického tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny.
6. Umění starověkého Říma. Specifika architektonického tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny.
7. Románském umění. Specifika architektonického a sochařského tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny.
8. Umění gotiky. Specifika architektonického tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny.
9. Exkurze, návštěva výstavy – upřesněno dle aktuálních výstav
10. Exkurze, návštěva výstavy – upřesněno dle aktuálních výstav
11. Závěrečná hodina
Výtvarná kultura v rozmezí pravěku, starověku, antiky a středověku. Zaměření na hledání řádu světa formulaci jeho principů v umění s cílem rozvíjet abstraktní myšlení studentů (rytmus, symetrie, zlatý řez, vztah hmoty a tvaru apod.). Hledání souvislostí mezi uměním a dalšími oblastmi lidského poznání (matematika, geometrie, náboženství, mystika a transcendence). Počátky uměleckých disciplín, jejich technické, historické a kulturní aspekty, příklady uměleckých děl (architektura, sochařství, malířství, design) a jejich přesah do současnosti.
Možnosti aktuálních interpretací kulturních artefaktů a jejich zařazení do výuky výtvarné výchovy s ohledem na rozvoj vizuální a interkulturní gramotnosti žáků.