Charles Explorer logo
🇬🇧

Art of Renaissance and Baroque

Class at Faculty of Education |
OPMN0V305B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky:1. Rehabilitace jevového světa a realistické tendence v umění od začátku 15. do poloviny 19. století – odnizozemského realismu k baroknímu realismu a realismu 19. století. 2.

Konfrontace malířského projevu Jana van Eycka, Caravaggia a holandských barokních realistů s důrazem na proměny pojetí realismu jako projevu doby. 3. Potřeba řádu a návraty k odkazu antiky – od rané renesance přes barokní klasicismus ke klasicismu přelomu 18.a 19. století.

Proměny vztahu k antice v renesanční a barokní architektuře.4. Subjektiv. prožitek a expres. tendence v umění od vrchol. renesance a manýris. k radikál. baroku a romantismu. 5.

Od Michelangela k Berninimu. Expresivní zobrazení v sochařství od vrcholné renesance k baroku.

Socha v prostoru a prostor v soše.Z 6. Od El Greca přes Rubense k Delacroixovi a Daumierovi.

Expresivní tendence v malířství od manýrismu do 19. století.

Annotation

Artistic culture 2 - art and human senses. Representation as the basis of fine art.

Renaissance, Baroque, 19th century - the main topic of the course is the investigation of the role of sensory perception in learning about the world and changes in the concept of its meaning. Changes over time in the relationship between visual perception and a work of art, the role of illusion and ways to induce it.

The importance of reflection on one's own sensory experience for the targeted development of pupils' sensory sensitivity. Display systems, types of perspective.

Visual perception in relation to perception by other senses. Interdisciplinary relations of artistic disciplines.