Charles Explorer logo
🇬🇧

Development of pre-mathematical literacy

Class at Faculty of Education |
OPN01M123A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1) Školní vzdělávací program se zaměřením na předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti – tvorba, hodnocení ŠVP. Individuální programy rozvoje dítě se specifickými potřebami včetně dětí nadprůměrných v intelektové oblasti. Analýza vybraného ŠVP z pohledu didaktiky matematiky a předmatematické gramotnosti, jednoho okruhu.

2) Pedagogické směry a příprava na školní matematiku – porovnávání, klady a úskalí.Dynamicke dydakticke konektivni struktury.

3) Zahraniční i domácí metodické a didaktické materiály a kritický pohled učitele.

4) Analýza dětských aktivit, analýza dětských reakcí v daném kontextu na daný podnět (pozorování nebo videozáznam).

5) Modifikace aktivit s přihlédnutím k rozvoji dítěte, specifické podmínky (věk, mateřský jazyk, odklad školní docházky); jak hodnotit pracovni listy;

6) Kooperace s rodiči v oblasti PMG; nabídka aktivit pro doma - společenské a stolní hry s pravidly (pořádání akcí pro rodiče s dětmi a organizace třídních schůzek ve spoupráci s oborovýmn profesionálem). Vybrané okruhy budou přednášeny, další slouží k samostudiu.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět úzce navazuje na bakalářské studium a předpokládá zvládnutí matematické a předmatematické přípravy v plném rozsahu bakalářského studia na UK PedF v Praze. Těmto předpokladům odpovídá i vstupní test, jehož zvládnutí je podmínkou k připuštění k závěrečnému testu. V případě neúspěchu ve vstupním testu se nabízí podpora skrze e-learning nebo v rámci povinně volitelných předmětů Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti s didaktikou I a II. Oba kurzy jsou určeny především těm studentům, kteří v rámci bakalářského studia měli odlišný program od programu na UK PedF.

Předmět se opírá v obecné rovině o pojetí osobnostního rozvoje dítěte, o požadavek všestrannosti rozvoje dítěte před vstupem do školy. V rozvoji předmatematické a první matematické gramotnosti se akcentuje postupnost s respektování specifik dané věkové kategorie, aniž by se přejímalo učivo ZŠ do programu mateřské školy, avšak předpokládá se orientace v tom, co čeká žáka na počátku školní docházky (studium učebnic matematiky pro 1. a 2. r. ZŠ).

Absolvent kurzu by měl být schopen v oblasti předmatematické gramotnosti metodicky řídit začínající učitele, zvládnout evaluaci podřízených v této oblasti, zdůvodnit doporučení dostupných materiálů rodičům v rámci spolupráce s nimi vzhledem k individualizovanému přístupu k dítěti, v rámci přípravy dítěte na vstup do školy. V kombinovaném studiu je kurz členěn nejméně do tří setkání. Probírané okruhy: 1) Školní vzdělávací program se zaměřením na předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti vetně finanční gramotnosti – tvorba, hodnocení ŠVP. Individuální programy rozvoje dítě se specifickými potřebami včetně dětí nadprůměrných v intelektové oblasti. Analýza vybraného ŠVP z pohledu didaktiky matematiky a předmatematické gramotnosti. 2) Pedagogické směry a příprava na školní matematiku – porovnávání, klady a úskalí. 3) Zahraniční i domácí metodické a didaktické materiály a kritický pohled učitele. 4) Analýza dětských aktivit, analýza dětských reakcí v daném kontextu na daný podnět (pozorování nebo videozáznam). 5) Modifikace aktivit s přihlédnutím k rozvoji dítěte, specifické podmínky (věk, mateřský jazyk, odklad školní docházky) 6) Kooperace s rodiči v oblasti PMG; nabídka aktivit pro doma - společenské a stolní hry s pravidly (pořádání akcí pro rodiče s dětmi a organizace třídních schůzek ve spoupráci s oborovýmn profesionálem).