Charles Explorer logo
🇬🇧

Philosophy of Education

Class at Faculty of Education |
OPN01O102A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Ohniskové tématické kruhy jsou voleny a strukturována s ohledem na potřeby studentů a průběh kurzu.

Výchova, vzdělání a filosofie: rozdílné perspektivy pohledů na výchovu a vzdělávání (naivní, pedagogický a filosofický přístup), živel filosofického myšlení (ratio essendi a ratio cognoscendi) 

Uvedení do filosofickovýchovné problematiky: Svéráz filosofie výchovy a možnosti tázání na fenomény a vzdělávání; česká tradice filosofie výchovy

Archetypy výchovy (R. Palouš): a) paideia, b) educatio, c) výchova v subjekt-objektovém rozvrhu;

Komenského pojetí výchovy

Patočkova filosofie výchovy, tři životní pohyby, chórismos a svoboda

Dialogický rozměr výchovy a hermeneutická výchova

Výchova, krize a antinomie výchovy

Idea univerzity a krize vzdělanosti (Teoreie nevzdělanosti)

Reflexe soudobého školství, éthos učitelského povolání v době příliš pozdní

Annotation

The course Philosophy of Education cultivates the future teachers’ ability to think about the nature of their work and motivates them to keep the questioning of thinking. It forms the specifics and differences between the pedagogical (theory of education) and philosophic approach to education. It deals with the relationship between education, learning, literacy and qualification. It thematises ethos of teaching and pedagogical profession.

Education as soul care in European tradition from Antiquity to the present. The bases of educatio and its reflection. Instrumental education and its role from the beginning of the Modern Era to the present; a philosophical critique. Confluence-based education (Buber, Lévinas) and the responsibility in education (Arendt, Jonas, Waldenfels). Education and violence in post-modern reflection (Foucault, Deleuze). The idea of the university (Jaspers) and the future of the university (Derrida).