Předmět staví na základních pojmech i kategoriích výchovy, vývoje dítěte v raném věku a základním poznatkům o rodině, které studenti získali v rámci předchozího studia. Cílem předmětu je strukturovaně zpracovávat poznatky o dítěti do tří let, zorientovat se v klíčových fázích jeho vývoje a průběžně s tímto vyvozovat specifika výchovných přístupů a základy záměrného působení na rozvoj pohybový, rozumový, řečový a sociální, což je nutný předpoklad pro profesionální působení pedagoga v předškolním zařízení i v jeho spolupráci s rodinou. Zabývat se některými vývojovými diskrepancemi v chování těchto dětí a jejich zátěží a následky, jak pro rodinné soužití, tak pro následující vývojové fáze. Důraz je kladen rovněž na získání přehledu v oblasti sociální, zdravotní i výchovné ve vztahu k naplňování potřeb rodin s malými dětmi. Prostor bude věnován i aktuálním problémům rodin s dětmi do 3. let.
Témata: 1.) Význam novorozeneckého a kojeneckého období; rané dětství – specifika vývojová a výchovná. 2.) Vytvoření podmínek pro adaptaci dítěte do tří let v prostředí předškolního zařízení. 3.) Stimulace rozvoje komunikačních dovedností, motorických dovedností a poznávacích procesů dvouletých dětí v předškolní instituci a rodině. 4.) Učení nápodobou, prostor pro volnou hru i pro experimentaci dvouletých dětí v předškolní instituci a rodině. 5.) Osamostatňování, vědomí vlastní osobnosti dvouletého dítěte. 6.) Vnitřní struktura rodiny, její význam a funkce vzhledem k dítěti raného věku. 7.) Kategorizace rodin, socioekonomický status rodiny, vývojový cyklus rodiny, výchovné styly v rodině. 8.) Poradenství pro rodiny, aktuální problémy rodin, vliv struktury rodiny na socializaci dítěte, dvoukariérové manželství. 9.) Podpora rodin s dětmi raného věku, současné trendy, přednosti a úskalí. 10.) Opatření na podporu rodin s dětmi raného věku, rodinná politika EU, slaďování rodinného a pracovního života rodin s malými dětmi (finanční a legislativní podpora). 11.) Přehled současné nabídky péče v zařízeních pro děti mladší tří let financovaných z veřejných i soukromých zdrojů (firemní mateřské školy, herní skupiny, jesle, mateřská centra, dětská centra atd.) a legislativní zajištění institucionální péče o děti v raném věku.