Předmět navazuje na základní teoretické uchopení vývojové psychologie a psychologie osobnosti. Vychází ze základních teorií periodizace vývoje a teorií osobnosti, přičemž si klade za cíl aplikaci jejich poznatků do práce učitele.
Reflektuje ale ontogenezi vývoj z hlediska celého života jedince, i když akcentuje období dětství a dospívání. Témata: 1.) Vývojová psychologie a determinanty psychického vývoje, periodizace vývoje (významné teorie vývojové psychologie Erikson, Piaget, Freud) 2.) Psychologie osobnosti, definice osobnosti, historie pojmu 3.) Struktura osobnosti (temperament, charakter, schopnosti, somatotyp) 4.) Teorie osobnosti - přehled psychologických přístupů k osobnosti 5.) Dynamika a ontogeneze osobnosti 6.) Prenatální, novorozenecké období a kojenecké období- nejdůležitější vlivy v daném období.
Ranná interakce, význam mateřské osoby v novorozeneckém období. Ranný kognitivní a sociální vývoj. 7.) Batolecí období - psychomotorický vývoj, vývoj řeči, teorie separace a individuace. 8.) Předškolní období - kognitivní vývoj, sociální vývoj, hra. 9.) Školní věk a adolescence- školní zralost, nástup dítěte do školy, rozvoj kognitivních funkcí, změny v období adolescence, hledání identity. 10.) Dospělost a stáří - změny v pojímání těchto období, významné milníky.