Předmět je tematicky provázán s předmětem Vývojová psychologie a psychologie osobnosti a rozvíjí základní vývojově-psychologické poznatky směrem k výchově a vzdělávání. Studující budou prostřednictvím předmětu rozvíjet svoji schopnost pracovat s odbornými zdroji a kriticky je aplikovat do reálných situací s výchovně-vzdělávacím potenciálem.
Důraz bude kladen na detailní seznámení s jednotlivými vývojovými oblastmi (motorická, kognitivní, emoční atd.) a na porozumění individuální variabilitě ve vývoji. Z vývojových zákonitostí a individuální variability budou odvozovány nosné principy pro výchovu a vzdělávání dětí daného věku.
Na jejich pozadí budou dále diskutována některá aktuální témata: přednosti a limity institucionální péče v raném věku, poměr volné a řízené hra, technologické hračky, nespecifický versus specifický rozvoj schopností, střídavá péče, náhradní rodinná péče atd. Témata: 1.) Socio-emoční vývoj a potřeba vztahů v dyádách a skupinách 2.) Pevná citová vazba a její důsledky pro výchovu a vzdělávání 3.) Problémy v citové vazbě a jejich důsledky pro výchovu a vzdělávání 4.) Jazykově-řečový vývoj a jeho dopady pro navazování a vývoj vztahů 5.) Vývoj já – podpora zdravé identity a sebepojetí 6.) Percepční a kognitivní vývoj a naplňování kognitivních potřeb 7.) Volby aktivit pro kognitivní vývoj ze strany vychovatelů 8.) Typy her a jejich funkce pro vývoj dítěte 9.) Tělesný vývoj a vývoj hrubé motoriky a jeho důsledky pro výchovu a vzdělávání 10.) Vývoj jemné motoriky a možnosti jeho stimulace 11.) Individuální variabilita ve vývoji 12.) Možnosti a omezení institucionální výchovně-vzdělávací péče v raném a předškolním věku